مدیران موسسات پژوهشی کشور در اولین نشست مجازی با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن ارائه فعالیتها و دستاورها، به بیان آرزوهای خود در زمینه پژوهش پرداختند.
به گزارش ادارهکل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم وزارت علوم با اشاره به اینکه ۵۵۰ موسسه پژوهشی در کشور فعالیت میکنند، گفت: از این تعداد ۲۵ مورد زیر نظر مستقیم حوزه ستادی وزارت علوم، ۱۵۸ مورد در بخش خصوصی، ۳۰۱ مورد زیر نظر دانشگاهها، ۴۴ مورد وابسته به دستگاههای اجرایی و ۳۲ مورد نیز زیر نظر نهادهای عمومی غیردولتی فعالیت میکنند که هر کدام میتوانند طرحهای پژوهشی بسیار بزرگ ملی انجام دهند.
وی اظهار داشت: آرزوی من این است که هر یک از پژوهشگاههای بزرگ حداقل یک طرح کلان درازمدت آیندهساز و در نیل به مرجعیت علمی در مقیاس بین المللی مشارکت بسیار فعال داشته باشند.
دکتر حسین میرزائی، دبیر مجمع پژوهشگاههای ملی کشور نیز در این جلسه گفت: سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی در بهترین وضعیت به هشت دهم درصد رسیده و با هدف گذاری ۴ درصدی بسیار فاصله دارد.
وی اظهار داشت: متاسفانه به پژوهشگاهها و موسسات تحقیقاتی کمتر توجه شده است و در تخصیص اعتبارات این بخش هم مشکلات زیادی وجود دارد.
دکتر میرزائی تدوین و اجرای برنامه پنج ساله هفتم توسعه را فرصتی کم نظیر برای دولت جدید عنوان کرد که به مسوولان امکان میدهد اهداف و سیاستهای حوزه علم و فناوری را هم در نوشتن برنامه و هم در مقام اجرای آن مورد توجه قرار دهد.
در ادامه دکتر عشوری، رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران احیای بودجه نیمه صنعتی سازمان، دکتر لاریجانی، رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی، کسب نخستین جایزه علمی نوبل ایران توسط محققان این پژوهشگاه، دکتر خاوندی، رییس پژوهشگاه مواد و انرژی، واگذاری طرح های موثر در حل مشکلات کشور به این پژوهشگاه، دکتر قبادی رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، اثرگذار در پیشرفت و منشا راهبردی متوازنسازی توسعه و تعالی کشور، قطب فرهنگ و تمدن آسیا و جهان اسلام، سازمان خلاق و موثر در پیوند نسلی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و دکتر نکومنش، رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی، کسب مرجعیت در حل مشکلات کشور در زمینه پلیمر را مهمترین آرزوی خود در بحث پژوهش عنوان کردند.
همچنین دکتر مطلبی، رییس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری رسیدن پژوهشگاه به جایگاه اول بیوتکنولوژی کشور- نظیر جایگاهی که موسسه ماکس پلانک در آلمان دارد – دکتر امیدخواه، رییس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی رسیدن این پژوهشگاه به جایگاه مرجعیت ملی و به رسمیت شناخته شدن جایگاه این پژوهشگاه و سایر پژوهشگاه های کشور در واگذاری طرح های کلان ملی به آنها، دکتر جعفری، رئیس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، ارتقای جایگاه پژوهشگاه در نظام فنی و اجرایی و مدیریت سوانح کشور و مرجعیت منطقه ای در راستای ماموریتهای واگذار شده از سوی یونسکو، دکتر ابطحی، رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، ایجاد پایگاه تحقیقاتی دائمی در قطب جنوب و رهبری علمی در سطح کمیسیون بین دول اقیانوس شناسی، دکتر رنجبر، رییس پژوهشگاه رنگ، ارتقای جایگاه بین المللی پژوهشگاه در کنار تامین نیازهای داخلی در این حوزه و دکتر امی، رئیس پژوهشگاه هوافضا، موفقیت در ماموریت اعزام انسان به فضا که مستلزم تصویب این طرح در شورای عالی عتف است را مهمترین آرزوی خود برای پژوهشگاه تحت مدیریتشان عنوان کردند.
دکتر علیدوستی، رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، نیز معرفی هر چه بیشتر توانمندیهای پژوهشگاه و استفاده از خدمات آن در سیاستگذاریها – تا جایی که به تعبیر وی، اگر پژوهشگری، صبح به دستاوردی رسید، بعد از ظهر از طریق سایت ایرانداک در اختیار دیگر محققان و به سرعت در اختیار سیاستگذاران قرار بگیرد. دکتر نورشاهی، رئیس موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، رسیدن مسوولان به این باور که بدون پژوهش و مطالعات پشتیبان تصمیم گیری نکنند و موفقیت موسسه در تامین سرمایه اجتماعی علم و پژوهش و آموزش عالی و نقش آفرینی موثرتر در سیاستگذاری های این حوزه، دکتر قاضی نوری، رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، ایفای نقش به عنوان مهمترین مشاور نهادهای سیاستگذار علم و فناوری مثل وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مشارکت داشتن در تمام سیاستگذاریهای سایر دستگاهها در علوم و فناوری، دکتر رجبزاده، رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، اثربخشی فعالیتهای موسسه در توسعه غذاهای سالم و فراسودمند در ارتقای سلامت جامعه و دکتر حسین میرزائی، رییس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی و دبیر مجمع، رسیدن موسسه در حوزه علوم اجتماعی به وضعیتی مشابه ماکس پلانک در آلمان و پژوهشگاه دانشهای بنیادی(IPM) در ایران و هاب و قطب منطقهای مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی، علم و فناوری شدن و طراحی و تدوین تئوری آموزش عالی متناسب با نیازها و ضرورتهای کشور را مهمترین آرزوی خود عنوان کردند.
Source link