رئیس مرکز ارتباط علمی با جامعه و کارآفرینی دانشگاه محقق اردبیلی از افزایش بیش از ۶۰ درصدی اعتبار قرارداد طرحهای پژوهشی بین سازمانی دانشگاه محقق اردبیلی در سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن خبر داد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه محقق اردبیلی، دکتر مهدی داوری در این خصوص گفت: در بخش ارتباط علمی با جامعه با بیش از ۶۰ سازمان، اداره و شرکت تفاهمنامه همکاریهای علمی و پژوهشی امضا شده و حاصل آن، انعقاد ۲۷۲ مورد قرارداد طرح پژوهشی بین سازمانی با اعتبار بالغ بر ۸۸ میلیارد ریال است.
وی با اشاره به افزایش بیش از ۶۰ درصدی اعتبار قرارداد طرحهای پژوهشی بین سازمانی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال مشابه قبل از آن، افزود: اعتبار قرارداد طرح بین سازمانی با دستگاههای اجرایی و واحدهای تولیدی در یک سال اخیر بیش از ۱۶ میلیارد ریال بوده است.
دکتر داوری از انتخاب چهار طرح بین سازمانی دانشگاه به عنوان طرح برگزیده کشوری و سه نفر از همکاران به عنوان اعضای هیات علمی برتر در حوزه ارتباط با صنعت و جامعه در دو سال اخیر از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد و اثربخشی اساتید دانشگاه را در عرصههای علمی قابل توجه دانست.
رئیس مرکز ارتباط علمی با جامعه و کارآفرینی دانشگاه محقق اردبیلی ضمن اشاره به شرکت ۵۴ نفر از اعضای هیأت علمی در فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت و جامعه مطابق شیوه نامه وزارتی، از اتمام دوره ۳۸ نفر از همکاران خبر داد و اظهار امیدواری کرد: این دورهها در افزایش ارتباط بین دانشگاه و جامعه و آشنایی اساتید با مشکلات جامعه و صنعت و نقش آفرینی دانشگاهیان در حل مسائل جامعه و صنعت و نیز افزایش پروژههای تقاضامحور و پایاننامهها و رسالههای نیازمحور نقش مؤثری داشته باشد.
وی ضمن اشاره به آغاز به کار مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی، یکی از مأموریتهای مرکز فوق را همکاری در تأمین نیروی انسانی متخصص واحدهای تولیدی استان از بین فارغ التحصیلان دانشگاه عنوان کرد و یادآور شد: طی دو سال اخیر، با امضای تفاهمنامه و هماهنگیهای لازم، بیش از ۴۰۰ نفر از دانشآموختگان دانشگاه به ۱۲ واحد صنعتی استان از جمله آرتاویل تایر، گروه صنعتی آرتا، آرتا جوجه سبلان، امید فارمد پارسیان و الکترونیک پردازش سبلان معرفی و حدود ۱۰۰ نفر از بین آنان جذب شده است.
دکتر داوری با اشاره به اقدامات دیگر مرکز در بخش کارآفرینی، گفت: درس دو واحدی مبانی کارآفرینی در چند سال اخیر با همکاری معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و دانشکده ها ارائه شده که با استقبال خوب دانشجویان روبرو شده و در ۱۴ نیمسال تحصیلی گذشته، در مجموع ۲ هزار و ۲۰۵ دانشجو در قالب ۵۴ کلاس این درس اختیاری را انتخاب کرده اند.
رئیس مرکز ارتباط علمی با جامعه و کارآفرینی دانشگاه محقق اردبیلی برگزاری کارگاه ها و وبینارهای آموزشی را جزو سایر برنامه های مرکز در راستای ترویج فرهنگ کارآفرینی و آشنایی دانشجویان با روش های کسب و کار عنوان کرد و ارائه مشاوره های کارآفرینی و فرصت های شغلی به دانشجویان در بستر سامانه ساجد را از برنامه های پیش رو معرفی نمود.
داوری با اشاره به رسالت خطیر دانشگاهها و مراکز علمی در تحقق شعار سال با عنوان «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» بر گسترش برنامههای مرکز ارتباط علمی با جامعه و کارآفرینی در راستای کمک به افزایش کمّی و کیفی تولید مبتنی بر علم و پژوهش و تقویت اقتصاد دانش بنیان با همکاری سایر واحدها و به ویژه توجه خاص اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی تأکید کرد.
رئیس مرکز ارتباط علمی با جامعه و کارآفرینی دانشگاه محقق اردبیلی اجرای طرحهای پژوهشی کاربردی مورد نیاز واحدهای تولیدی و سوق دادن پایاننامههای تحصیلات تکمیلی به سمت نیازهای جامعه و صنعت، فرصت مطالعاتی اساتید در جامعه و صنعت، ارائه مشاورههای علمی و تخصصی به صنایع و کشاورزی، آشنایی دانشجویان با روشهای کسب و کار، ارتقای فعالیتهای پژوهشکدهها و هستههای پژوهشی و تمرکز بیشتر در تأمین نیروی ماهر واحدهای تولیدی پس از آموزشهای مهارتی لازم را در کنار فعالیتهای مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری در راستای توسعه واحدهای فناور و شرکتهای دانش بنیان به عنوان رئوس برنامههای دانشگاه عنوان کرد.
وی با تاکید بر این مهم که راهکار اساسی برای حمایت از اقتصاد دانشبنیان در کشور، تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و حرکت در راستای برنامه دانشگاههای نسل چهارم است، از واحدهای تولیدی خواست که نیازهای علمی و پژوهشی خود را به دانشگاه بسپارند تا قابلیتهای دانشگاه روی نیازهایی که ضرورت و کارایی بیشتری دارند، متمرکز شود.
دکتر داوری لزوم همراهی کامل دانشگاه و جامعه علمی با نظام ایدهها و نیازها (نان) که با هدف تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت، کمک به اقتصاد دانشبنیان و تولید اشتغال آفرین در سطح کشور در حال پیادهسازی است را یادآور شد و ابراز امیدواری کرد: با مشارکت همه جانبه اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه، شاهد ارتقای نقش محوری دانشگاه در تمام ابعاد علمی، تکنولوژیکی و فرهنگی جامعه و تحقق اهداف مد نظر مقام معظم رهبری در نامگذاری سال جدید باشیم.
Source link