دوشنبه, ۲ خرداد , ۱۴۰۱
Monday, 23 May , 2022
«تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»
جستجو
ایفای مسئولیت اجتماعی مهمترین شاخص رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و اعضای هیات علمی است
3

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: دانشگاه‌ها و اعضای هیات علمی باید در قبال مسائل منطقه‌ای و ملی احساس وظیفه کرده و به مسئولیت اجتماعی خود به نحو مطلوب و شایسته عمل کنند و این شاخص مهمترین شاخص رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و ارتقای اساتید باشد. به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم در آئین […]

پ
پ


معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: دانشگاه‌ها و اعضای هیات علمی باید در قبال مسائل منطقه‌ای و ملی احساس وظیفه کرده و به مسئولیت اجتماعی خود به نحو مطلوب و شایسته عمل کنند و این شاخص مهمترین شاخص رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و ارتقای اساتید باشد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم در آئین تکریم دکتر محمد قاسمی رئیس پیشین و معارفه دکتر حامد نجفی آشتیانی سرپرست دانشگاه ولایت ایرانشهر اظهار داشت: باید دانشگاه‌ها را بر اساس میزان سهم و نقشی که در حل مسائل ملی و محلی دارند رتبه‌بندی کرد؛ بر این اساس رتبه‌بندی اساتید نیز تغییراتی خواهد داشت و در کنار شاخص‌ها و کارنامه علمی مبتنی بر تولید مقاله و کتاب و حتی در کنار شاخصهای فرهنگی، باید به شاخص مهم مسئولیت اجتماعی و فعالیت اجتماعی نیز باید توجه کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم اظهار داشت: فعالیت‌های دانشگاه‌ها باید معطوف به نظام مسائل منطقه و کشور شود و ارائه راهکار برای مسائلی مانند فقر، مدیریت منابع آب، شکاف اجتماعی، تهدیدات مرزی، قاچاق، مسائل زیست محیطی، آسیب‌های اجتماعی در دستور کار دانشگاه و دانشگاهیان باشد.

وی افزود: واقعیت این است که دانشگاه را نباید فقط به تولید علم محدود کرد. محدود کردن تولید علم به تولید مقاله و کتاب نیز تفسیر ناتمامی از آن است.

این استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: دانشگاه باید عالمان و متخصصانی متعهد تربیت کند که به سرنوشت کشور حساس باشند.
وی اظهار داشت: دانشگاه باید تعهد و مسئولیت اجتماعی را در میان دانشگاهیان (دانشجویان و اساتید) ارتقا دهد. چنین دانشگاهی کارخانه آدم سازی است؛ و نخبگانی در آن مشغول فعالیت هستند که به مسائل جامعه و صنعت حساس هستند و ارتقا و پیشرفت خود را از خلال حل این مسائل و پیشرفت جامعه پیگیری می کنند.

معاون وزیر علوم تاکید کرد: دانشگاه باید ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی که در منطقه وجود دارد را هم مورد تاکید قرار دهد و راهبردها و راهکارهای مناسب جهت بهره برداری پایدار از این فرصت‌ها مانند فرصت‌های مرزی، جوانی جمعیت، منابع سرشار، امکانات گردشگری و امثال آنها را در دستور کار قرار دهد.

وی با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی دانشگاه نظام مسائل و موضوعات را تغییر می‌دهد و هدفمند می‌کند گفت: بدیهی است چنین دانشگاهی بر اساس رتبه‌بندی‌های انحصاری مبتنی بر مقاله و کتاب و ISI قابل تشخیص نیست و باید نظام رتبه‌بندی دانشگاهها را اصلاح و تکمیل کرد.

دکتر کلانتری با تاکید بر اینکه شاخص رتبه‌بندی دانشگاه‌ها باید شاخصی باشد که معنایی از علم نافع است گفت: شاخصی که منجر به کنشگری عینی دانشگاهیان می شود و آنها را به مسائل جامعه نزدیک می سازد و دانشگاه را مردمی می سازد؛ شاخصی که ارتباط صنعت با دانشگاه و ارتباط جامعه با دانشگاه را تکمیل می کند و دانشگاه را درمتن جامعه قرار می دهد.

وی افزود: این شاخص حتی مدل توسعه دانشگاه را نیز تغییر می دهد و دانشگاهها را شبیه به هم نمی کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم اظهار داشت: در ترفیع و ارتقای اساتید علاوه بر توجه به ویژگی‌های فرهنگی، باید به تعهد و مسئولیت اجتماعی آنها و کنش‌هایی که در جهت حل مسائل دانشجویان، دانشگاه، منطقه و کشور دارند نیز امتیاز داد و در ترفیع و ارتقا نیز به این موضوع توجه کرد.

وی افزود: باید به سمتی حرکت کنیم که در رویدادهایی نظیر استاد نمونه نیز این شاخص مهم در مرکز رتبه بندی‌ها و ارزیابی‌ها قرار گیرد؛ که این مهم در دستور کار وزارت علوم قرار دارد و ان شا الله آیین نامه‌های مرتبط در این زمینه هرچه زودتر تهیه می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: از این منظر فعالیت در تشکل‌ها و انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی و هنری و اجتماعی و دغدغه‌مندی و کارگروهی به منظور حل مسائل کشور و دانشگاه باید به عنوان نشانه‌ای از تعهد و مسئولیت اجتماعی مورد تشویق قرار گیرد و در ورود به بازار کار و تحصیلات عالی امتیاز مثبت داده شود.

وی افزود: فعالیت‌های جهادی و اجتماعی که مبتنی بر بنیان‌های علمی هستند، فعالیت‌های حاشیه‌ای تلقی نخواهند شد، بلکه به عنوان فعالیت‌هایی ضروری برای پرورش نسلی متعهد و مسئولیت‌پذیر به آنها نگاه می‌شود. فعالیت‌هایی که بلوغ اجتماعی و اجتماعی شدن دانشجویان را ممکن می کند و آنها را با اقتضائات و مسائل جامعه و صنعت آشنا می‌سازد.

معاون وزیر علوم اظهار امیدواری کرد: انشاالله دانشگاه بتواند با جهاد علمی و مسئولیت‌پذیری و تعهد خود، منشا خیر و برکت برای کشور و این منطقه باشد و مردم ثمره عینی و ملموس دانشگاه را در زندگی خود بیشتر و بیشتر احساس کنند.

گفتنی است معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در بدو ورود به دانشگاه ولایت، به همراه مسئولان این دانشگاه در محل یادمان شهدا حضور یافته و با نثار گل و قرائت فاتحه به مقام والای شهدا ادای احترام کردند.



Source link

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.