پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
Thursday, 28 March , 2024
«مهار تورم و رشد تولید»
جستجو
20

دکترعلی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: جذب دانشجویان بین‌المللی بر بستر آموزش الکترونیکی یکی از موضوعات مهم در عرصه اقتصاد آموزش در دنیا است و ما نباید از این موضوع غافل شویم. دانشگاه‌ها به دنبال جذب دانشجویان بین‌المللی بر بستر آموزش مجازی باشند به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت […]

پ
پ

دکترعلی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: جذب دانشجویان بین‌المللی بر بستر آموزش الکترونیکی یکی از موضوعات مهم در عرصه اقتصاد آموزش در دنیا است و ما نباید از این موضوع غافل شویم.
دانشگاه‌ها به دنبال جذب دانشجویان بین‌المللی بر بستر آموزش مجازی باشند
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دکترخاکی صدیق در همایش ملی تبادل تجربیات دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در اجرای آموزش الکترونیکی در بحران کووید -۱۹ که به‌صورت مجازی برگزارشد، اظهار داشت: در آموزش عالی نیاز به بازنگری قوانین آموزشی، انعطاف‌پذیری در قوانین آموزشی و استفاده از شیوه‌های نوین در آموزش هستیم.
وی با بیان اینکه بحران کرونا می‌تواند تبدیل به فرصت شود و دانشگاه‌ها دانشجویان بین‌المللی بیشتری را جذب کنند، ادامه داد: نظام آموزشی پیش از بحران کرونا و ورود به آموزش مجازی بسیار غیرقابل انعطاف و به شدت سنتی بود و تمایل به تغییر نیز یا دیده نمی‌شد یا بسیار کند بود.
معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: طبق سئوالی که یونسکو از تمامی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از سراسر دنیا کرد مبنی بر اینکه آیا کرونا دانشگاه شما را تحت تأثیر قرار داده است یا خیر؟ فقط یک دانشگاه در آفریقا اعلام کرد که تحت تاثیر کرونا قرار نگرفته است.
دکترخاکی صدیق در ادامه گفت: ۱۰ درصد دانشگاه‌ها اعلام کرده بودند تحت تاثیر کرونا هستند، ولی دانشگاه را باز نگه داشته‌اند، ۳۰ درصد اعلام کرده بودند که دانشگاه نیمه باز است و ۵۹ درصد تمام فعالیت‌های خود را تعطیل کرده بودند. همچنین ۶۷ درصد اعلام کردند که ما آموزش مجازی را دنبال کرده‌ایم.
وی با یادآوری اینکه دانشگاه‌های ایران جزو گروهی است که آموزش مجازی را دنبال کرده است، خاطرنشان کرد: نیاز است آسیب‌های ناشی از کرونا را به حداقل برسانیم، کاستی‌ها را جبران کنیم، دانشگاه‌ها را به سمت آموزش مجازی سوق دهیم و تداوم آموزش مجازی را در صورت ادامه بحران کرونا در دستور کار قرار دهیم.
دکترخاکی صدیق ادامه داد: در زمان بحران کرونا با توجه به شرایط، اختیاراتی به دانشگاه‌ها داده شد و دانشگاه‌ها تفویض اختیار شدند و هر کدام از آنها نسبت به امکانات، بافت فرهنگی و جمعیت نسبت به آموزش مجازی تصمیم‌گیری کردند زیرا نمی‌توان با یک نسخه واحد درخصوص این تعداد موسسه آموزشی تصمیم‌گیری کنیم.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: آموزش مجازی در دوران کرونا یک کار تیمی بود که همه توانستیم به خوبی آن را انجام دهیم. همچنین در حوزه امتحانات نیز دانشگاه‌ها بسیار خوب عمل شد. در سال تحصیلی آینده، محوریت با آموزش الکترونیکی است که ترکیبی از مجازی و حضوری یا به طور کلی مجازی است و امکان آموزش حضوری وجود ندارد.
دکترخاکی صدیق تصریح کرد: با توجه به تجربه ۶ ماهه؛ سه اقدام را باید انجام دهیم اینکه پس از عبور از بحران کرونا، یادگیری الکترونیکی و آموزش ترکیبی را در آموزش عالی تدوین کنیم و به سمت آموزش الکترونیکی به‌صورت گسترده‌تر با ارائه مدرک رسمی برویم. همچنین در دوره‌های خاص حرفه‌ای یادگیری الکترونیکی را وارد کنیم.
وی به چالش‌هایی که در آینده پیش روی آموزش مجازی است، اشاره کرد و گفت: انتظار می‌رود کیفیت آموزش مجازی افزایش پیدا کند و بخشی از آن مثل دسترسی به اینترنت توسط نهاد مربوطه تقویت شود. همچنین ارائه مطالب و محتواهای خوب و تعاملی که در بستر الکترونیکی صورت می‌گیرد، کیفیت بهتری داشته باشد و در نهایت نیاز است عملکرد دانشگاه‌ها در آموزش مجازی ارزیابی شود.
معاون آموزشی وزارت علوم اظهار داشت: نیاز است ارزیابی دانشجویان در طول ترم انجام شود که در ترم گذشته به این موضوع کمتر توجه شد، چالش دیگر اینکه جذب دانشجویان بین‌المللی بر بستر آموزش الکترونیکی است که یکی از موضوعات مهم در زمینه اقتصاد آموزش در دنیا است و ما نباید از این موضوع غافل شویم؛ زیرا کرونا می تواند تبدیل به فرصت شود که دانشجویان بین‌المللی بیشتری را جذب کنیم.
همایش ملی تبادل تجربیات دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در اجرای آموزش الکترونیکی در بحران کووید -۱۹ با مشارکت معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، انجمن علمی یادگیری الکترونیکی و به میزبانی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی از ۲۱ تا ۲۳ مردادماه ۱۳۹۹ به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.
گفتنی است افتتاحیه این همایش با حضور دکتر خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر رئیس کارگروه آموزش عالی در دوران کرونا، دکتر فرهاد یزدان دوست رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، ناصر مزینی دبیر علمی همایش و علی اکبر صفوی رئیس انجمن یادگیری الکترونیکی ایران برگزار شد.
ل.س ۴۲/ ل.م ۵۴/ ع.ع ۵۷

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.