شنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۱
Saturday, 21 May , 2022
«تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»
جستجو
ضرورت توجه جدی به نظارت و ارزیابی از سه بعد فرآیندی، برآیندی و توانمندی
2

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه نوآوری فرایندی و برآیندی در نظارت و ارزیابی آموزش عالی، اثربخشی تولید علم و فناوری را تسهیل می‌کند، گفت: نظارت و ارزیابی باید در سه بعد فرآیندی، برآیندی و توانمندی مورد توجه جدی قرار گیرد. به گزارش اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمدعلی زلفی‌گل در سیزدهمین […]

پ
پ


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه نوآوری فرایندی و برآیندی در نظارت و ارزیابی آموزش عالی، اثربخشی تولید علم و فناوری را تسهیل می‌کند، گفت: نظارت و ارزیابی باید در سه بعد فرآیندی، برآیندی و توانمندی مورد توجه جدی قرار گیرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمدعلی زلفی‌گل در سیزدهمین نشست هم‌اندیشی رؤسا و دبیران هیأت‌های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری استان‌ها که صبح امروز (سه‌شنبه ۱۲ بهمن‌ماه) در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، ضمن تبریک آغاز ایام‌الله دهه فجر و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب و حضرت امام خمینی (ره) گفت: باید همه ما در راستای اهداف متعالی شهدای گرانقدر که با نثار جان عزیزشان از این انقلاب و آرمان‌های آن دفاع کردند، گام برداریم و پاسدار خون پاک ریخته شده آنان باشیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه توسعه با توصیه میسر نمی‌شود، گفت: نظارت و ارزیابی در هر مجموعه‌ای یکی از اصلی‌ترین اموری است که باید مورد توجه قرار گیرد. بدون رعایت قوانین و مقررات هیچ مجموعه‌ای قابل مدیریت نیست. یکی از ویژگی‌های سیستم‌های علمی هم جامعه‌پذیری است و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مجموعه آموزش عالی نیز از این مهم استثنا نیست.

دکتر زلفی‌گل با اشاره به اینکه نظارت و ارزیابی در مجموعه آموزش عالی یکی از ارکان کلیدی است، افزود: برای اجرای دقیق قوانین و مقررات و جلوگیری از بروز خطا، حتماً باید نظارت کامل بر فرآیند انجام امور صورت پذیرد. در واقع نظارت و ارزیابی در آموزش عالی به مثابه‌ی چتر نجات این مجموعه است و اگر این مهم، جدی گرفته نشود، نمی‌توان اثربخشی فعالیت‌های انجام شده را سنجید و اطمینان حاصل کرد که منابع صرف شده در جهت بهره‌وری در سیستم شده است یا خیر.

به گفته دکتر زلفی‌گل برای ارزیابی جوامع در عرصه‌های گوناگون، باید هم کنترل بیرونی و هم کنترل درونی صورت بگیرد. نظارت و ارزیابی نباید صرفاً در زمینه علمی و تحقیقاتی مطرح باشد، بلکه باید مباحث فرهنگی و اجتماعی هم مد نظر قرار گرفته و کنترل‌های درونی و در نظر گرفتن محسناتی چون اخلاق و مروت، نهادینه و تقویت شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: موضوع نظارت و ارزیابی باید در سه بعد فرآیندی، برآیندی و توانمندی مورد توجه جدی و میزان اثربخشی فرآیندها نیز مورد بازنگری و توجه قرار گیرد. همچنین برآیند و خروجی نهایی فرآیندهای انجام‌شده باید طبق شاخص‌های تعیین شده قبلی باشد. شاید نیاز باشد امروز انتظارات را نیز بروزرسانی کنیم.

وی اظهار داشت: نکته مهم دیگری که امروزه مطرح است، این است که ارزیابی‌ها باید بر اساس دانش روز و با توجه به تحولات اتفاق افتاده باشد. در این راستا بهره‌گیری از هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین با استفاده از منابع انسانی متخصص بسیار حائز اهمیت است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها و دبیران هیات‌های نظارت و ارزیابی استان‌ها گفت: انتظار دارم پا را فراتر نهاده و از بهترین و هوشمندترین روش‌ها برای نظارت و ارزیابی فعالیت‌های آموزش عالی بهره بگیرید. در این زمینه حمایت‌های لازم نیز در حد مقدورات، از طرف ستاد وزارت علوم، از جمله اختصاص اعتبار ویژه و در نظر گرفتن سیستم تشویقی و ترغیبی مادی و معنوی صورت خواهد گرفت.



Source link

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.