چهارشنبه, ۱۰ آذر , ۱۴۰۰
Wednesday, 1 December , 2021
«تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»
جستجو
پژوهش هدفمند، چالش اصلی مراکز آموزش عالی و پژوهشی برای حل مسائل جامعه است
2

دکتر هاشم داداش پور، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان دانشجویان در آیین معارفه سرپرست جدید دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان گفت: پژوهش هدفمند، چالش اصلی مراکز آموزش عالی و پژوهشی برای حل مسائل جامعه است. به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از خبرگزاری فارس، در این آیین دکتر داداش […]

پ
پ


دکتر هاشم داداش پور، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان دانشجویان در آیین معارفه سرپرست جدید دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان گفت: پژوهش هدفمند، چالش اصلی مراکز آموزش عالی و پژوهشی برای حل مسائل جامعه است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از خبرگزاری فارس، در این آیین دکتر داداش پور داداش‌پور با نگاهی به تاریخچه روند گسترش دانشگاه‌ها در کشور و مقایسه آن با دوران گذشته، اظهار داشت: در حوزه علم و توسعه دانشگاه‌ها روند پرشتابی را شاهد هستیم و زیر‌ساخت‌های بسیار زیادی در دانشگاه شکل گرفته و فرصت عظیمی برای دانشجویان ایجاد شده است؛ در حالی که در ۳۰ سال پیش برای یک صندلی رقابت شدیدی حاکم بود.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه در چهل و دو سال گذشته روندی که در بحث دانشگاه‌سازی شروع شده و تاکنون ادامه‌دار است، اتفاق بسیار مبارکی بود، گفت: این مهم نشان داده این است که انقلاب اسلامی بنای خود را بر عقلانیت گذاشته و دانشگاه پایه عقلانیت است و از طرفی انقلاب اسلامی خود را در مرکز خلاصه نکرده و سعی کرده کل سرزمین کشورمان را در نظر بگیرد و عدالت آموزشی در تمام مناطق کشور وجود دارد که در این راستا رفسنجان هم از آن مستثنی نیست.

رئیس سازمان امور دانشجویان خاطرنشان کرد: ۷۰ سال پیش پدران و مادران ما قربانیان سیستم آموزشی مرکز محور بودند یا اصلاً وجود نداشت و فرصتی پیدا نکردند که درس بخوانند؛ واقعاً این‌ها استعدادهای بزرگی بودند که می‌توانستند عالمانی شوند که به‌دلیل فقدان فرصت‌ها این فرصت از پدران مادران ما دریغ شد. اما خوشحالیم و خدا را شاکریم این نعمت بزرگ در انقلاب ایجاد شد که ما و فرزندان ما از ظرفیت بسیار بزرگی که فراهم شده استفاده کنیم.

معاون وزیر علوم افزود: دانشگاه‌های ما با سرعت وارد پژوهش شدند و در دهه هشتاد به‌عنوان دانشگاه نسل دوم سیستم آموزش کشور به سمت پژوهش حرکت کرد و در عرض یک دهه که تا الان هم ادامه پیدا کرده است، در حوزه پژوهش دانشگاه‌ها نقش برجسته‌ای ایجاد کردند. الان پژوهش هدفمند چالش اصلی برای حل مسائل جامعه است.

دکتر داداش پور افزود: از دهه ۱۹۹۰ وارد نسل سومی از دانشگاه‌ها شدیم، آموزش تثبیت و پژوهش نهادینه شد و فناوری به‌شدت در حال نهادینه‌شدن است، دانشگاه رفسنجان به‌عنوان دانشگاهی که در سطح شهرستان رشد کرده ادعای این را دارد که وارد مرحله سوم شده است، دانشگاهی می‌باشد که دنبال مسئولیت اجتماعی و جامعه‌محور بوده و قرار است وارد حوزه فناوری شده که اتفاق بسیار مبارکی است.

وی افزود: در حال حاضر دانشگاه‌های ما هدف‌شان تولید علم برای نوآوری، تجارت، فناوری و اثرگذاری در معادلات دنیاست. ما در سال ۲۰۲۰ در موقعیت چهاردهم هستیم و چالش امروز ما این است که در بین ده کشور اول دنیا در حوزه تولید علم قرار بگیریم و این روند با شتاب بزرگی در حال حرکت است.

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان عنوان کرد: در مجموعه دانشگاه ولی عصر رفسنجان ۴۶ شرکت فناور فعال هستند که بخشی به منطقه ویژه اقتصادی ورود پیدا کردند و نشان می‌دهد دانشگاه در حال تبدیل‌شدن به بارانداز توسعه است و تردید ندارم این مسیری که در حال حرکت است ما را به کشورهایی خواهد رساند که علم و فناوری با تجاری‌سازی شدن پیوند خورده و به یک زنجیره تبدیل شده است.

وی همچنین با اشاره به بازدید از بخش‌های مختلف این دانشگاه تصریح کرد: جای پای خیران دانشگاه‌ساز در رفسنجان کاملاً دیده می‌شود.

در پایان این نشست دکتر داداش پوراز زحمات حسن رنجبرعسکری، رئیس سابق دانشگاه ولی عصر رفسنجان تقدیر وبا ابلاغ حکم وزیر علوم، دکتررضا رنجبرکریمی به عنوان سرپرست دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان معرفی کرد.

گفتنی است دکتر داداش پور در ابتدای ورود به دانشگاه ولی عصر رفسنجان (عج) با حضور در یادمان شهدای این دانشگاه، با قرائت فاتحه و اهدای شاخ گل، بر مقام شامخ این بزرگواران ادای احترام کرد.

ر. ب ۴۵

 

 

 

 

 

 



Source link

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.