چهارشنبه, ۶ بهمن , ۱۴۰۰
Wednesday, 26 January , 2022
«تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»
جستجو
کاربردی شدن پژوهش؛ زمینه‌ساز تولید ثروت و استقلال مالی دانشگاه‌ها
1

دکتر علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کاربردی شدن پژوهش، تولید ثروت و استقلال مالی دانشگاه‌ها را به دنبال دارد. به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر علی خیرالدین در نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌های کشور که امروز (چهارشنبه) با حضور دکتر محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات […]

پ
پ


دکتر علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کاربردی شدن پژوهش، تولید ثروت و استقلال مالی دانشگاه‌ها را به دنبال دارد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر علی خیرالدین در نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌های کشور که امروز (چهارشنبه) با حضور دکتر محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به صورت حضوری و مجازی در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، بر ضرورت صیانت از رتبه ایران در تولید فناوری تأکید کرد و گفت: در سال ۲۰۱۱ رتبه ایران در تولیدات فناوری ۹۵ و در سال ۲۰۲۱ این رتبه به ۷۱ در جهان رسیده است.

وی افزود: رتبه کشورمان در حوزه نوآوری در سال ۲۰۲۰، رتبه ۶۷ بود که این رتبه در سال ۲۰۲۱ به رتبه ۶۰ ارتقاء یافته است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، با اشاره به واکاوی رویکرد مقاله محوری در تحقیقات دانشگاهی و غفلت از نیازها و مسائل کشور اظهار داشت: کاربردی شدن پژوهش، تولید ثروت و استقلال مالی دانشگاه‌ها را به دنبال دارد.

وی ایجاد معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم را جزو برنامه های اصلی این وزارت دانست و گفت: حجم بسیار گسترده فعالیت های حوزه پژوهش و فناوری و بازبینی ساختار و ایجاد آرایش متناسب با اکوسیستم فناوری، تحقق اهداف اسناد بالادستی و قوانین مصوب مراجع ذیصلاح، بسترسازی برای فعالیت نخبگان و ایجاد گفتمان فناوری و نوآوری و همچنین بهبود و ارتقای شاخص های فناوری و نوآوری کشور ضرورت ایجاد این معاونت را می طلبید.

دکتر خیرالدین در ادامه سخنان خود بیان کرد: زیست بوم فناوری و نوآوری بستری برای تحقق اقتصاد دانش بنیان است، لذا باید کوشش کنیم این زیست بوم در استان های مختلف تکمیل شود.

وی به ساختار معاونت پژوهش و فناوری و در دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: یازده دانشگاه کشورمان دارای پارک علم و فناوری (پارک دانشگاهی) است؛ لذا توصیه آن است که مدیر فناوری ذیل معاون پژوهش و فناوری در دانشگاه‌ها ایجاد گردد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، پیشنهاد کرد: معاونان پژوهش و فناوری تا TRL5 و بعد از آن روسای پارک های علم و فناوری وظیفه حمایتی داشته باشند و رئیس پارک علم و فناوری، عضو شورای دانشگاه و رئیس دانشگاه نیز عضو شورای پارک باشد؛ البته در این زمینه تشخیص و تصمیم نهایی متناسب با شرایط دانشگاه برعهده هیئت امنای هر دانشگاه است.

به گفته وی، صادرات و تعاملات بین المللی، توسعه فناوری های نرم، انتقال فناوری، جشنواره های فناوری و مهارتی، نظام ایده ها و نیازها (نان)، مالکیت فکری، آمایش فناوری و ماموریت گرایی پارک ها، گرنت فناوری، تشکیل شورای فناوری و نوآوری در دانشگاه ها، اصلاح آیین نامه ارتقاء و پایه تشویقی، اصلاح آیین نامه مدیریت دانشگاه ها و اتاق های فکر ۱۶ گانه از جمله برنامه های معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، مهم ترین برنامه این معاونت را «ایجاد تعامل بین دانشگاه‌ها و پارک های علم و فناوری دانست» و افزود: فرهنگ‌سازی و توسعه گفتمان فناوری و نوآوری، ایجاد فرصت فناورانه، رصد فناوری‌های نوظهور، فعال کردن کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان‌ها، دیپلماسی فناوری، دستیار فناوری و ایجاد مدرسه اشتغال در دانشگاه‌ها از جمله برنامه‌های اولویت دار معاونت فناوری و نوآوری می باشد.

وی به بحث کارآفرینی و اشتغال دانش بنیان اشاره کرد و گفت: بیش از ۴۰ درصد بیکاران کشور فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند، بیش از ۶۰ درصد آموزش دیدگان مهارتی، جذب بازار کار می‌شوند و اشتغال بیش از ۵۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی در واحدهای فناور نشان‌دهنده بستر خوب این حوزه است.

دکتر خیرالدین در خصوص وضعیت پارک‌های علم و فناوری در ایران عنوان کرد: ۴۹ پارک علم و فناوری، ۲۲۳ مرکز رشد واحدهای فناور، ۱۰ هزار و ۷۰۴ واحد فناور، یک هزار و ۶۶۴ شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد و همچنین ۶۵ هزار فناور شاغل در پارک ها و مراکز رشد نشان‌دهنده آن است که اشتغال فناوران در شرکت‌ها و پارک‌های علم و فناوری رشد داشته است.

وی تصریح کرد: علی رغم رشد فزاینده شاخص‌های این حوزه، تعداد فناوران متقاضی حضور در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در ۵ سال اخیر در حال کاهش است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در خصوص طرح‌های اشتغال‌زایی دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: در این راستا سه طرح دستیار فناوری، فن‌آموزی دانش‌آموختگان و پسا دکتری نوآوری و فناوری؛ با هدف افزایش مهارت‌ها و استعدادهای دانش‌آموختگان و دانشجویان، ایجاد فرصت‌های شغلی برای دانش‌آموختگان و دانشجویان، افزایش اثربخشی فارغ‌التحصیلان در داخل کشور و جلوگیری از خروج نخبگان، تقویت ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها از طریق ارتقای شرکت‌های دانش‌بنیان و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان با تأمین نیروی انسانی متخصص در دستور کار است.

وی در ادامه سخنان خود به ایجاد نظام ایده‌ها و نیازها (نان) اشاره کرد و افزود: تکمیل ساختار موجود، بدون هزینه (دخالت در اجرا به کمک ISC )، کاربردی‌سازی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری بر اساس حل نیازهای کشور (تحقیقات نیازمحور)، نیازسنجی و نیازآرایی، اولویت‌بندی نیاز و تعریف میدان بازی جدید، تدوین نظام‌مند و پویای اولویت‌های تحقیقاتی و ترسیم نقشه جامع نیاز _ توانمندی، صنعتی _ دانشگاهی کشور و افزایش بهره وری، حمایت از نخبگان، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان از ویژگی‌های طرح نان است.

به گفته دکتر خیرالدین در این سامانه که مقرر شده است ذیل شورای عتف قرار گیرد، تهیه نقشه جامع نیاز و ایده کشور، یکپارچه‌سازی با استفاده از سایت‌های موجود بدون هزینه و ساختار جدید، کاربردی‌سازی پارساها بر اساس حل نیازهای کشور (تحقیقات نیازمحور) و ارتقای شاخص نوآوری، فناوری و اشتغال دانش بنیان انجام می‌شود.

وی در پایان سخنان خود اظهار داشت: تاکنون ۲هزار و ۲۷۸ نیاز و همچنین حدود ۷۵ هزار اختراع در نظام ایده ها و نیازها (نان) ثبت شده است.



Source link

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.