دوره کارشناسی ارشد یکی از دورههای تحصیلی آموزش عالی است و هدف از تشکیل این دوره آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کسب و کارهای تولیدی و خدماتی و تجاری، موسسات و شرکتهای دولتی و خصوصی است در این دوره آشنایی دانشجویان با وظایف اساسی سازمانهای بازرگانی، افزایش مهارت وتوانایی دانشجویان در شناخت مسائل بازار، جمعآوری و تجزیه وتحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از عوامل آمیخته بازاریابی و ارکان بازار، ارزیابی راهحلهای مختلف در مورد هر مسئله و تصمیمگیری و اجرای تصمیمات متخذه با استفاده تحقیقات بازار از جمله اهداف اصلی میباشد.
ضرورت و اهمیت این دوره در اشناسازی دانشجویان با نقش مدیریت بازرگانی در بهبود کارایی واحدهای تجاری و بازرگانی است. همچنین تربیت نیروی انسانی متخصص با توانایی تحقیق در عرصه بازرگانی و بازاریابی بر اهمیت دوره میافزاید.