- کارشناسی
- کارشناسی ناپیوسته
- آموزش ابتدایی
آموزش ابتدایی
۱-۱ تعریف و هدف رشته
دوره کارشناسی ناپیوسته رشته ی آموزش و پرورش ابتدایی در ادامه تورهای کاردانی رشته مزبور به منظور ارتقای سطح دانش، مهارت و نگرشی آموزگاران شاغل به تدریس در دوره ی ابتدایی طراحی شده است به طوری که ضمن شناخت نقش خود در فرایند یاددهی-یادگیری و آشنایی با شیوه های نویسن آموزشی و پرورشی و درک ضرورت همراه شدن با تحولات علمی و آموزشی روز، نسل نوپای جامعه را در جهت رشد همه جانبه به ویژه توسعه ی مهارت های اساسی مورد نیاز رهنمود گردد.
– آشنایی با اصول، رویکرد، اهداف، محتوا، روش تدریس و شیوه ارزشیابی برنامه های درسی دوره ابتدایی.
– کسب مهارت در نقد و بررسی و تحلیل برنامه های درسی دوره ی ابتدایی و ایفای تشتی مؤثر در اجرای آنها.
– کسب نگرشی های لازم جهت همراه شدن یا دانش جدید در حوزه آموزش ابتدایی.
۱-۲ رسالت و توانایی فارغ التحصیلان
انتظار می رود پس از پایان دوره، دانشجو معلمان صلاحیت ها و توانایی های کاربر را کسب نمایند.
۱- آشنایی با نحوهی کسب دانش جهت توسعه دانش آموزی در موضوعات درسی.
۲- آشنایی با نقش تربیتی جامعه نهادهای اجتماعی، فرهنگی و …) و خانواده و مدرسه.
۳- شناخت نقش خود به عنوان معلم نهیل کننده در فرایند یادگیری.
۴- شناخت بهار است های اساسی فرایند تفکر.
۵ – آشنایی با نظرات و اصول یاد گیری در دوره ی ابتدایی.
۶- آشنایی با اصول طراحی آموزشی به منظور ایجاد انعطاف در اجرای برنامه های درسی متناسب با شرایط یادگیرنده.
۷- آشنایی با منابع یادگیری و نحوه بهره گیری از آن در توسعهی توانمندی های حرفه ای.
۸- آشنایی با فرایند برنامه ریزی درسی.
۹- آشنایی با منابع یادگیری، نحوه تدارک و به کار گیری آن در طراحی آموزشی.
۱۰- شناخت ویژگی های رشد دانش آموزان در دوره ابتدایی به منظور تسهیل رشد همه جانبهی آنها.
۱۱- آشنایی با روش های مطالعه و تحقیق.
۱۲- شناخت اصول آموزش و پرورش دورهای ابتدایی به منظور بهره گیری از آنها در امر یادگیری دانش آموزان.
۱۳ – آشنایی با شیوه های مختلف تدریس و ارزشیابی از عملکرد دانش آموزان در حوزه های مختلف یادگیری.
۱-۳ طول دوره و شکل نظام
طول دوره کارشناسی ناپیوسته، ۲ سال می باشد و کلیه ی دروس در نظام آموزش واحد و در چهار نیم سال ارائه می گردد. هر نیم سال تحصیلی ۱۶ هفته بوده و زمان تدریس هر واحد نظری در یک نیم سال ۱۶ساعت، هر واحد عملی ۳۲ ساعت و هر واحد کارگاهی ۴۸ ساعت می باشد.
۱-۴ تعداد و نوع واحدهای درسی
تعداد کل واحدهای درسی ۷۰ واحد به شرح زیر است:
دروس عمومی: ۴ واحد
دروس تربیتی: ۹ واحد
دروس اصلی و تخصصی: ۴۳ واحد
دروس انتخابی: ۱۰ واحد
نیمسال اول | |||||
پیشنیاز | نوع درس | تعداد واحد | نام درس | ردیف | |
– | اصلی و تخصصی | ۲ | روانشناسی رشد | ۱ | |
– | اصلی و تخصصی | ۳ | روانشناسی زبان (با تأکید بر آموزش زبان فارسی) | ۲ | |
– | اصلی و تخصصی | ۲ | روش تدریس تربیتبدنی | ۳ | |
– | اصلی و تخصصی | ۳ | روشهای نوین یاددهی _ یادگیری و کاربرد آن در دوره ابتدایی | ۴ | |
– | اصلی و تخصصی | ۲ | فعالیتهای پرورشی _ اجتماعی | ۵ | |
– | انتخابی | ۲ | مشاوره کودک | ۶ | |
– | تربیتی | ۳ | اصول و فلسفه آموزشوپرورش | ۷ | |
– | عمومی | ۳ | زبان خارجی | ۸ | |
۲۰ واحد | جمع واحدهای ترم |
|
| ||
نیمسال دوم | |||||
پیشنیاز | نوع درس | تعداد واحد | نام درس | ردیف | |
– | اصلی و تخصصی | ۲ | روشهای آماری در علوم تربیتی | ۱ | |
روشهای نوین یاددهی _ یادگیری و کاربرد آن در دوره ابتدایی | اصلی و تخصصی | ۲ | طراحی آموزشی | ۲ | |
– | اصلی و تخصصی | ۳ | طراحی مطالعه مسائل یادگیری و آموزش | ۳ | |
– | اصلی و تخصصی | ۲ | زبان تخصصی (متون تخصصی در آموزشوپرورش ابتدایی) | ۴ | |
– | انتخابی | ۲ | آموزشوپرورش تطبیقی | ۵ | |
روانشناسی رشد | اصلی و تخصصی | ۲ | روانشناسی یادگیری | ۶ | |
اصول و فلسفه آموزشوپرورش | تربیتی | ۲ | مبانی برنامهریزی درسی | ۷ | |
– | تربیتی | ۲ | سازمان و مدیریت در آموزشوپرورش | ۸ | |
| تربیتی | ۲ | روش تحقیق با تأکید بر علوم تربیتی | ۹ | |
| عمومی | ۱ | تربیتبدنی (۲) | ۱۰ | |
۲۰ واحد | جمع واحدهای ترم |
|
| ||
تابستان اول | |||||
پیشنیاز | نوع درس | تعداد واحد | نام درس | ردیف | |
روانشناسی یادگیری | انتخابی | ۲ | روانشناسی بازی | ۱ | |
– | انتخابی | ۲ | جامعهشناسی آموزشوپرورش | ۲ | |
– | انتخابی | ۲ | شیوههای مطالعه و کتابخوانی | ۳ | |
۶ واحد | جمع واحدهای ترم |
|
| ||
نیمسال سوم | |||||
پیشنیاز | نوع درس | تعداد واحد | نام درس | ردیف | |
روشهای نوین یاددهی _ یادگیری و کاربرد آن در دوره ابتدایی | اصلی و تخصصی | ۲ | آموزش هنر در دورهی ابتدایی | ۱ | |
روشهای نوین یاددهی _ یادگیری و کاربرد آن در دوره ابتدایی | اصلی و تخصصی | ۲ | آموزش ریاضی دورهی ابتدایی | ۲ | |
روشهای نوین یاددهی _ یادگیری و کاربرد آن در دوره ابتدایی | اصلی و تخصصی | ۲ | آموزش علوم تجربی دورهی ابتدایی | ۳ | |
روشهای نوین یاددهی _ یادگیری و کاربرد آن در دوره ابتدایی | اصلی و تخصصی | ۲ | آموزش مطالعات اجتماعی دورهی ابتدایی | ۴ | |
– | اصلی و تخصصی | ۲ | روش تدریس تعلیمات دینی | ۵ | |
مبانی برنامهریزی درسی | اصلی و تخصصی | ۲ | تحلیل برنامههای درسی دوره ابتدایی | ۶ | |
تحلیل برنامههای درسی دوره ابتدایی | اصلی و تخصصی | ۲ | تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی (۱) | ۷ | |
تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی (۱) | اصلی و تخصصی | ۲ | تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی (۲) | ۸ | |
طراحی آموزشی | اصلی و تخصصی | ۲ | کاربرد نرمافزارهای رایانهای در آموزش ابتدایی | ۹ | |
طراحی آموزشی | اصلی و تخصصی | ۲ | ارزشیابی پیشرفت تحصیلی | ۱۰ | |
– | عمومی | ۲ | تاریخ اسلام | ۱۱ | |
– | عمومی | ۲ | متون اسلامی | ۱۲ | |
۲۴ واحد | جمع واحدهای ترم |
|
| ||
تابستان دوم یا ارائه به استاد در پایان ترم سوم (مخصوص دانشجویان غیر مرتبط) | |||||
پیشنیاز | نوع درس | تعداد واحد | نام درس | ردیف | |
– | جبرانی | ۳ | کلیات روشها و فنون تدریس | ۱ | |
– | جبرانی | ۳ | روانشناسی تربیتی | ۲ | |
۶ واحد | جمع واحدهای ترم |
|
|