- کارشناسی
- کارشناسی پیوسته
- علوم تربیتی
علوم تربیتی
۱-۱ تعریف و هدف رشته
درباره تربیت تعاریف فراوانی ارائه کرده اند برخی آن را شکوفا کردن استعدادهای آدمی دانسته اند.
اما درباره علوم تربیتی می توان گفت که مجموعه ای از علوم است که از طریق شناخت و استفاده دقیق از آن ها می توان به رموز شناخت استعدادها و هدایت استعداد ها پی برده و مسیر تعالی و سعادت انسان را هموار نمود.
۱-۲ رسالت و توانایی فارغ التحصیلان
به نحوی که اگر مربی آزادانه و با اراده خویش در این مسیر گام نهد، و به دعوت مربی لبیک گوید، به سعادت دنیوی و اخروی و به تعبیر قرآن به حیات طیبه دست یابد.
یادگیری و کسب مهارت در قلمرو علوم تربیتی و « زمینه های چهارگانه» آن است (که البته هر دانشجو می تواند به فراخور انگیزه و علاقه خود، یکی از «چهار زمینه » مطرح شده را انتخاب نماید که دانشگاه محل تحصیل وی امکان ارائه آن را داشته باشد)
به نحوی که به توانمندی دانشجو در حیطه های دانشی، یشی، و توانشی و کاربرد آن ها در زندگی فردی و اجتماعی منجر شود.
۱- فراگیری مفاهیم و مبانی اساسی علوم تربیتی در این رشته و یکی از زمینه های چهارگانه آن
۲- آشنائی با پارادایم ها، مکاتب، نظریه ها، رویکردها و دیدگاه های مختلف در حوزه علوم تربیتی و مقایسه آن ها با یک دیگر و فراگیری امکان و نحوه نقد آن ها در حد توان.
۳- آشنائی با رشته ها، زمینه های مختلف علوم تربیتی و حرفه های مربوط
۴- آشنائی با علوم تربیتی
۵- آشنائی با فلسفه علوم تربیتی همراه با رشد نگاه و تفکر انتقادی
۶- تعمیق بینش و اعتقادات دینی و پرورش تفکر و مهارت های اندیشیدن بر اساس فرهنگ اسلامی و استفاده از آن ها در سراسر زندگی
۷- ارتقای شناخت و پرورش ارزش ها و اخلاقیات اسلامی
۸- ارتقا و تعمیق خودشناسی دانشجویان بر اساس میانی و صنایع و متون دینی و علوم تربیتی
۹- آشنائی دانشجویان با آموزه های اسلامی و فرهنگ بومی در حوزه آموزش و پرورش
۱۰- پرورش توانایی های لازم برای فرضیه پردازی و پژوهش در حوزه آموزش و پرورش بر اساس آموزه های اسلامی و فرهنگ بومی
۱۱- افزایش توانمندی و رشد تفکر انتقادی و تطبیقی و عقایه ای در مباحث علوم تربیتی بر اساس آموزه های مندرج در صنایع اسلام
۱۲- آشنائی با تاریخچه و اندیشه های مربوط به آموزش و پرورش در فرهنگ اسلامی
۱۳- آشنائی و کسب مهارت در روش های مطالعه و پژوهش و نحوه استفاده از کتابخانه و فضای مجازی ۱۴- آشنائی و کسب مهارت در استفاده از روش های پژوهش کمی و کیفی
۱۴- آشنائی و کسب مهارت در استفاده از نرم افزارها و ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
۱۵- آشنائی و کسب مهارت برای طراحی، انجام، تدوین گزارش و ارائه پروژه تحقیقی انفرادی حرفه ای
۱۶- آشنائی و کسب مهارت در سنجش و اندازه گیری به منظور تهیه آزمون های لازم برای امتحانات دانش آموزان و ارزشیابی دقیق آن ها و نیز آشنائی با آزمون های روانی در حد لازم
۱۷- آشنائی و کسب مهارت برای به کار بشن روش های تربیتی و روش های اصلاح رفتارهای آسیب زا
۱۸- آشنائی و کسب مهارت در درک و تبیین مائل بومی بر اساس علوم تربیتی
۱۹- توانائی بهره برداری از متون و منابع مربوط به علوم تربیتی به زبان اصلی.
۱-۳ تعداد و نوع واحدهای درسی
طول دوره کارشناسی علوم تربیتی چهار سال است نظام آموزشی واحدی بوده و کلیه دروس نظری و عملی در طی مدت حداکثر هشت نیمسال تحصیلی ارائه می گردد.
طول هر نیمسال تحصیلی ۱۶ هفته بوده و حداقل زمان لازم برای هر واحد درسی یک ساعت در هفته می باشد.
| نیمسال اول – ورودی نیمسال اول ۴۰۳ دروس مهر ۱۴۰۳
| |||||||
مدرس | پیش نیاز | نوع درس | تعداد واحد | نام درس | ردیف | |||
دکتر جهانتیغ | ——- | پایه | ۲ | مبانی و اصول تعلیم و تربیت | ۱ | |||
آقای خدمتی | ——- | پایه | ۲ | جامعهشناسی آموزش و پرورش | ۲ | |||
آقای سرحدی | ——- | اصلی | ۲ | روان شناسی عمومی | ۳ | |||
دکتر جهانتیغ | ——- | اصلی | ۲ | مدیریت عمومی | ۴ | |||
خانم فرهودی | ——- | اصلی | ۲ | مبانی و اصول برنامه ریزی آموزشی | ۵ | |||
حمیدرضا جنگی زهی | ——- | اصلی | ۲ | روانشناسی تربیتی | ۶ | |||
دکتر افرازه | ——- | عمومی | ۳ | فارسی عمومی | ۷ | |||
خانم سجادی | ——- | عمومی | ۳ | زبان خارجه | ۸ | |||
| ——- | عمومی | ۲ | اندیشه اسلامی۱ | ۹ | |||
واحد ۲۰ |
| جمع واحدهای ترم |
|
| ||||
| نیمسال دوم – ورودی نیمسال دوم ۴۰۲ دروس مهر ۱۴۰۳ | |||||||
مدرس | پیش نیاز | نوع درس | تعداد واحد | نام درس | ردیف | |||
آقای آسکانی | ——- | پایه | ۲ | سیر تحول تعلیم و تربیت در ایران قبل و بعد از اسلام | ۱ | |||
دکتر عمر بلوچ | ——- | پایه | ۲ | تعلیم و تربیت اسلامی | ۲ | |||
دکتر زبیر صمیمی | روانشناسی عمومی | اصلی | ۲ | روانشناسی رشد | ۳ | |||
خانم فرهودی | روانشناسی تربیتی | اصلی | ۲ | مبانی و اصول برنامه ریزی درسی | ۴ | |||
دکتر اللهی | —— | اصلی | ۲ | تکنولوژی آموزشی | ۵ | |||
دکتر رجبیان | مدیریت عمومی | اصلی | ۲ | مبانی و اصول مدیریت آموزشی | ۶ | |||
خانم فرهودی | —— | اصلی | ۲ | آموزش تفکر به کودکان و نوجوانان | ۷ | |||
آقای سرحدی | —– | اختیاری | ۲ | بهداشت و ایمنی مدارس | ۸ | |||
آقای آسکانی | —— | عمومی | ۲ | تفسیر موضوعی قرآن کریم | ۹ | |||
آقای آسکانی | —— | عمومی | ۲ | انقلاب اسلامی ایران | ۱۰ | |||
۲۰ واحد |
| جمع واحدهای ترم |
|
| ||||
| نیمسال سوم- ورودی نیمسال اول ۴۰۲ دروس مهر ۱۴۰۳ | |||||||
مدرس |
| نوع درس | تعداد واحد | نام درس | ردیف | |||
خانم فرهمند | —— | اصلی | ۲ | آمار توصیفی | ۱ | |||
دکتر زبیر صمیمی | روانشناسی عمومی | اصلی | ۲ | روانشناسی سلامت | ۲ | |||
خانم فرهودی | —— | اصلی | ۲ | آموزش و پرورش تطبیقی | ۳ | |||
آقای آسکانی | —— | پایه | ۲ | خانواده در اسلام | ۴ | |||
آقای آسکانی | تعلیم و تربیت اسلامی | پایه | ۲ | آموزه های تربیتی آیات قرآن | ۵ | |||
خانم فرهودی | سیر تحول ت و ت در ایران ق و ب از اسلام،مبانی و اصول ت و ت | پایه | ۲ | آموزش و پرورش پیش دبستان و دبستان و متوسط در ایران | ۶ | |||
دکتر عمر بلوچ | مبانی و اصول ت و ت | پایه | ۲ | مکتب های فلسفی و نظریه های تربیتی | ۷ | |||
دکتر زبیر صمیمی | روانشناسی رشد | اختیاری | ۲ | آشنایی با آزمون های روانشناسی | ۸ | |||
دکتر حواشی | —— | اختیاری | ۲ | ادبیات کودکان | ۹ | |||
| —— | عمومی | ۲ | اندیشه اسلامی ۲ | ۱۰ | |||
۲۰ واحد |
| جمع واحدهای ترم |
|
| ||||
| نیمسال چهارم – ورودی نیمسال دوم ۴۰۱ – دروس مهر ۱۴۰۳ | |||||||
مدرس | پیشنیاز | نوع درس | تعداد واحد | نام درس | ردیف | |||
دکتر ذبیح الله اللهی | تکنولوژی آموزشی | اصلی | ۲ | طراحی آموزشی | ۱ | |||
خانم فرهودی | —— | اصلی | ۲ | منطق | ۲ | |||
آقای جشیره | —— | اصلی | ۲ | سنجش و اندازه گیری | ۳ | |||
خانم آصف مهر | —— | اصلی | ۲ | کاربرد رایانه در تعلیم و تربیت | ۴ | |||
دکتر زبیر صمیمی | —— | اصلی | ۳ | مقدمات و روشهای تحقیق کمی و کیفی | ۵ | |||
خانم دکتر رجبیان | —— | اصلی | ۲ | آشنایی با کتابخانه و مهارت های سواد اطلاعاتی | ۶ | |||
آقای جشیره | —— | پایه | ۲ | آرای تربیتی اندیشمندان مسلمان | ۷ | |||
خانم دکتر رجبیان | تعلیم و تربیت اسلامی، ر تربیتی | پایه | ۲ | تربیت اخلاقی | ۸ | |||
فریده سهراب زهی | —— | عمومی | ۱ | تربیت بدنی ۱ | ۹ | |||
خانم ثنا اربابی | —— | اختیاری | ۲ | مهارت های زندگی دانشجویی | ۱۰ | |||
۲۰ واحد |
| جمع واحدهای ترم |
|
| ||||
| نیمسال پنجم – ورودی نیمسال اول ۴۰۱ دروس مهر۱۴۰۳ | |||||||
مدرس | پیشنیاز | نوع درس | تعداد واحد | نام درس | ردیف | |||
خانم آصف مهر | —— | تخصصی | ۲ | مبانی چندرسانه ای آموزشی | ۱ | |||
دکتر روشن احمدی | تکنولوژی آموزشی | تخصصی | ۲ | اصول عکاسی و فیلمبرداری | ۲ | |||
دکتر حمیدرضا جنگی زهی | تکنولوژی آموزشی | تخصصی | ۲ | طراحی پیام و مواد آموزشی | ۳ | |||
خانم زیور کریم زایی | آمار توصیفی | اصلی | ۲ | آمار استنباطی | ۴ | |||
خانم رجبیان | مکتب های فلسفی و نظریه های تربیتی، ر تربیتی، ر رشد | اصلی | ۳ | الگوها و روش های تدریس | ۵ | |||
دکتر روشن احمدی | —— | اصلی | ۲ | ارتباط انسانی | ۶ | |||
دکتر زبیر صمیمی | روانشناسی رشد | اصلی | ۲ | روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای ویژه | ۷ | |||
آقای خدمتی | —— | اصلی | ۲ | سازمان و قوانین آموزش و پرورش | ۸ | |||
فریده سهراب زهی | تربیت بدنی ۱ | عمومی | ۱ | تربیت بدنی ۲ | ۹ | |||
حجت شیخی |
| عمومی | ۲ | اندیشه اسلامی ۲ | ۱۰ | |||
۲۰ واحد
|
| جمع واحدهای ترم |
|
| ||||
|
|
|
| |||||
| نیمسال ششم– ورودی نیمسال دوم ۴۰۰ دروس مهر۱۴۰۳
| |||||||
مدرس | پیش نیاز | نوع درس | تعداد واحد | نام درس | ردیف | |||
آقای محتشمی | کاربرد رایانه در تعلیم و تربیت | تخصصی | ۲ | آشنایی با برنامه نویسی کامپیوتر | ۱ | |||
دکتر روشن احمدی ۰۹۱۲۵۰۱۶۱۱۲ | تکنولوژی آموزشی | تخصصی | ۲ | آموزش از راه دور | ۲ | |||
دکتر روشن احمدی ۰۹۱۲۵۰۱۶۱۱۲ | تکنولوژی آموزشی، مبانی چندرسانه ای آ | تخصصی | ۲ | تولید فیلمهای آموزشی | ۳ | |||
آقای خدمتی | مبانی و اصول مدیریت آموزشی | اصلی | ۲ | نظارت و راهنمایی آموزشی | ۴ | |||
خانم آرزو خدایجو | —— | اصلی | ۲ | مبانی راهنمایی و مشاوره | ۵ | |||
دکتر رستگارپور ۰۹۱۲۳۸۴۴۸۷۶ | —— | اصلی | ۲ | متون تخصصی | ۶ | |||
دکتر خالد بادپا | ر عمومی، آ.پ کودکان با نیازهای ویژه | اصلی | ۲ | اختلالهای رفتاری و هیجانی | ۷ | |||
دکتر اللهی | —— | اصلی | ۲ | تدوین و نگارش متون و گزارش های علمی | ۸ | |||
آقای جشیره | آ.پ پیش دبستانی، دبستان، متوسطه _ سازمان و قوانین آ.پ | اختیاری | ۲ | مسائل آموزش و پرورش | ۹ | |||
| —— | عمومی | ۲ | اخلاق اسلامی | ۱۰ | |||
۲۰ واحد |
| جمع واحدهای ترم |
|
| ||||
| نیمسال هفتم – ورودی نیمسال اول ۴۰۰ دروس مهر۱۴۰۳ | |||||||
مدرس | پیش نیاز | نوع درس | تعداد واحد | نام درس | ردیف | |||
آقای شعبان قریشی | متون تخصصی | تخصصی | ۲ | متون تخصصی علوم تربیتی | ۱ | |||
دکتر روشن احمدی | تکنولوژی آموزشی، مبانی چندرسانه ای، اصول عکاسی و فیلمبرداری | تخصصی | ۲ | تولید برنامه های رادیویی و تلویزیونی | ۲ | |||
دکتر حمیدرضا جنگی زهی | کلیه دروس پایه | تخصصی | ۲ | کارورزی | ۳ | |||
خانم دکتر رجبیان | آ.پ پیش دبستانی، دبستان، متوسطه، ر رشد | تخصصی | ۲ | برنامه ریزی درسی دوره های پیش از دبستانی و دبستان | ۴ | |||
آقای جشیره | آ توصیفی، آ استنباطی، روش تحقیق، سنجش و اندازه گیری | اصلی | ۲ | ارزشیابی آموزشی | ۵ | |||
دکتر اللهی | روش تحقیق، تدوین و نگارش متون | اصلی | ۲ | پروژه | ۶ | |||
دکتر خالد بادپا | مبانی راهنمایی و مشاوره | اصلی | ۲ | مشاوره تحصیلی و شغلی | ۷ | |||
دکتر مریم رجبیان | تکنولوژی آموزشی، کاربرد رایانه | اصلی | ۲ | تولید محتوای الکترونیکی | ۸ | |||
آقای خدمتی | —— | اصلی | ۲ | اخلاق حرفه ای در تعلیم و تربیت | ۹ | |||
خانم ثنا اربابی | —— | اصلی | ۲ | تربیت رسانه ای | ۱۰ | |||
آقای آسکانی | —— | عمومی | ۲ | تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی | ۱۱ | |||
|
|
|
|
|
| |||
۲۰ واحد |
| جمع واحدهای ترم |
|
|