- کارشناسی ارشد
- جغرافیا(برنامه ریزی آمایش سرزمین)
جغرافیا(برنامه ریزی آمایش سرزمین)
۱-۱ هدف و تعریف رشته
برنامه ریزی آمایش سرزمین در واقع کاربرد مطالعات جغرافیایی در راستای توسعه و سازماندهی منطق جغرافیایی به منظور به منظور بهبود زندگی انسانهاست.
این رشته مجموعه ای از دیدگاه ها، اصول، روش ها و تکنیک ها برای شناخت فضا و تحلیل و برنامه ریزی آمایش سرزمین در سطوح مختلف می باشد.
آموزش و تامین انسانی متخصص در زمینه برنامه ریزی و آمایش سرزمین در کشور و کشورهای هم جوار فراهم کردن زمینه دانش افزایی شاغلان موجود در دستگاهها و نهادهای مرتبط با برنامه ریزی منطقه ای و آمایش سرزمین در کشورها فراهم کردن دانش و تخصص لازم در کشور و در بین برنامه ریزان و تعمیم گیران برای نگرش جامع به شهر و روستا در راستای توسعه یکپارچه شهری و روستایی در قالب برنامه ریزی آمایش سرزمین رفع خلأ موجود در زمینه مطالعات برنامه ریزی آمایش سرزمین در رشته جغرافیا و تقویت نگرش آمایشی در برنامه های توسعه ای.
۱-۲ رسالت و توانایی فارغ التحصیلان
فارغ التحصیلان رشته برنامه ریزی آمایش سرزمین می توانند در تهیه و اجرای طرح ها و برنامه توسعه منطقه ای و آمایش سرزمین در سطح نواحی و مناطق کشور نقش موثری داشته باشند.
طرحهای توسعه منطقه ای، طرحهای ساماندهی فضایی-کالبدی نواحی روستایی، طرحهای توسعه اقتصادی-اجتماعی نواحی روستایی، طرحهای کالبدی ملی و منطقه ای، طرح های توسعه اقتصادی-اجتماعی استانها و بالاخره تهیه و اجرای طرح آمایش سرزمین کشور و استانها و هر یک از بخشهای برنامه ریزی از جمله طرحهایی هستند که در حال حاضر فارغ التحصیلان این رشته در آنها نقش آفرینی داشته باشند.
همچنین سازمانها و مراکز دولتی مانند سازمان مدیریت و برنامه ریزی، استانداریها، وزارت مسکن و شهرسازی، وزارت کشور، وزارت جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن و بخش خصوصی مانند شرکت های مهندسین مشاور در زمینه های فوق می تواند زمینه اشتغال برای فارغ التحصیلان این رشته را فراهم نمایند.
۱-۳ طول دوره و شکل نظام
طول دوره کارشناسی ارشد برنامه ریزی و آمایش سرزمین دو سال و یا چهار نیمسال تحصیلی است. دانشجویان در طول حداکثر سه نیمسال دوره آموزشی و در نیمسال چهارم دوره پژوهشی و تهیه و ارائه پایان نامه را طی می نمایند.
شکل نظام دوره کارشناسی ارشد برنامه ریزی و آمایش سرزمین به دوره شکل آموزشی و پژوهشی است. در دوره آموزشی که حداکثر به مدت سه نیمسال تحصیلی به طول می انجامد دانشجویان دروس نظری و عملی را می گذرانند.
پس از موفقیت در این دوره دانشجویان وارد دوره پژوهشی که همان تهیه و ارائه پایان در زمینه مربوط است می شوند. نهایتا دانشجویان پس از موفقیت در این دوره و دفاع از پایان نامه خود فارغ التحصیل خواهند شد.
۱-۴ طول دوره و شکل نظام
مجموع واحدهای درسی این دوره ۳۲ واحد خواهد بود که ۲۶ واحد آن درسی و آموزشی و ۶ واحد آن پژوهشی و پایان نامه است. علاوه بر واحدهای فوق، گروه اجرای برنامه می تواند برای دانشجویانی که رشته تحصیلی کارشناسی آنها مرتبط با آمایش سرزمین نمی باشد حداکثر ۶ واحد را از دروس کارشناسی جغرافیا را به عنوان دروس جبرانی ارائه نماید. تر کیب دروس به صورت زیر خواهد بود
دروس پایه الزامی: ۱۲ واحد
دروس تخصصی: ۱۲ واحد
پایان نامه: ۶ واحد
شهریه ثابت و متغیر در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه بین المللی چابهار سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰
ترم اول | ||||||
ردیف | نام درس | نوع درس | نظری | عملی | پیشنیاز | |
۱ | روش تحقیق در آمایش سرزمین | پایه | ۱ | ۱ | – | |
۲ | روش ها و فنون تحلیل جمعیت و ابعاد اجتماعی منطقه | پایه | ۱ | ۱ | – | |
۳ | نظریه های برنامه ریزی فضایی و آمایش سرزمین | پایه | ۲ | – | – | |
۴ | برنامه ریزی کاربری اراضی منطقه ای | تخصصی | ۱ | ۱ | – | |
جمع واحدها: | ۸ | |||||
ترم دوم | ||||||
ردیف | نام درس | نوع درس | نظری | عملی | پیشنیاز | |
۱ | ابعاد سرزمینی برنامه ریزی فضایی | پایه | ۱ | ۱ | کارتوگرافی و تهیه نقشه های موضوعی | |
۲ | روش ها و فنون تحلیل فعالیت ها و اقتصاد فضا | پایه | ۱ | ۱ | مبانی جغرافیای روستایی عشایری- مبانی جغرافیای شهری | |
۳ | روش ها و تکنیک های آمایش سرزمین | تخصصی | ۱ | ۱ | نظریه های برنامه ریزی فضایی و آمایش سرزمین | |
۴ | مدیریت آمایش سرزمین | تخصصی | ۲ | – | نظریه های برنامه ریزی فضایی و آمایش سرزمین | |
۵ | تحلیل ساختار فضایی منطقه | تخصصی | ۱ | ۱ | – | |
جمع واحدها: | ۱۰ | |||||
ترم سوم | ||||||
ردیف | نام درس | نوع درس | نظری | عملی | پیشنیاز | |
۱ | ابعاد سیاسی امنیتی آمایش سرزمین | تخصصی | ۲ | – | – | |
۲ | مکان یابی فعالیت ها و فضاهای زیستی | تخصصی | ۱ | ۱ | – | |
۳ | آمار فضایی و سیستم اطلاعات جغرافیایی در آمایش سرزمین | تخصصی | ۱ | ۱ | – | |
۴ | کارگاه تهیه طرح آمایش سرزمین | تخصصی | – | ۲ | روش تحقیق- روش ها و فنون تحلیل جمعیت و ابعاد اجتماعی | |
جمع واحدها: | ۸ | |||||
ترم چهارم | ||||||
ردیف | نام درس | نوع درس | نظری | عملی | پیشنیاز | |
۱ | پایان نامه | تخصصی | ۶ | – | – | |
جمع واحدها: | ۶ | |||||
جمع کل(اصلی): ۳۲ |
رشته های نامرتبط
ترم اول | ||||||||
ردیف | نام درس | نوع درس | نظری | عملی | پیشنیاز | |||
۱ | مبانی جغرافیای روستایی عشایری | جبرانی | ۲ | – | – | |||
۲ | مبانی جغرافیای شهری | جبرانی | ۲ | – | – | |||
۳ | کارتوگرافی و تهیه نقشه های موضوعی | جبرانی | ۱ | ۱ | – | |||
۴ | ژئومورفولوژی(مبانی، ایران) | جبرانی | ۲ | – | – | |||
۵ | روش ها و فنون تحلیل جمعیت و ابعاد اجتماعی منطقه | پایه | ۱ | ۱ | – | |||
۶ | نظریه های برنامه ریزی فضایی و آمایش سرزمین | پایه | ۲ | – | – | |||
۷ | روش تحقیق در آمایش سرزمین | پایه | ۱ | ۱ | – | |||
جمع واحدها: | ۱۴ (۶ واحد اصلی) | |||||||
ترم دوم | ||||||||
ردیف | نام درس | نوع درس | نظری | عملی | پیشنیاز | |||
۱ | برنامه ریزی کاربری اراضی منطقه ای | تخصصی | ۱ | ۱ | – | |||
۲ | ابعاد سرزمینی برنامه ریزی فضایی | پایه | ۱ | ۱ | کارتوگرافی و تهیه نقشه های موضوعی | |||
۳ | روش ها و فنون تحلیل فعالیت ها و اقتصاد فضا | پایه | ۱ | ۱ | مبانی جغرافیای روستایی عشایری- مبانی جغرافیای شهری | |||
۴ | روش ها و تکنیک های آمایش سرزمین | تخصصی | ۱ | ۱ | نظریه های برنامه ریزی فضایی و آمایش سرزمین | |||
۵ | مدیریت آمایش سرزمین | تخصصی | ۲ | – | نظریه های برنامه ریزی فضایی و آمایش سرزمین | |||
جمع واحدها: | ۱۰ | |||||||
ترم سوم | ||||||||
ردیف | نام درس | نوع درس | نظری | عملی | پیشنیاز | |||
۱ | ابعاد سیاسی امنیتی آمایش سرزمین | تخصصی | ۲ | – | – | |||
۲ | مکان یابی فعالیت ها و فضاهای زیستی | تخصصی | ۱ | ۱ | – | |||
۳ | آمار فضایی و سیستم اطلاعات جغرافیایی در آمایش سرزمین | تخصصی | ۱ | ۱ | – | |||
۴ | کارگاه تهیه طرح آمایش سرزمین | تخصصی | – | ۲ | روش تحقیق- روش ها و فنون تحلیل جمعیت و ابعاد اجتماعی | |||
۵ | تحلیل ساختار فضایی منطقه | تخصصی | ۱ | ۱ | – | |||
جمع واحدها: | ۱۰ | |||||||
ترم چهارم | ||||||||
ردیف | نام درس | نوع درس | نظری | عملی | پیشنیاز | |||
۱ | پایان نامه | تخصصی | ۶ | – | – | |||
جمع واحدها: | ۶ | |||||||
جمع کل(اصلی): ۳۲ |