لوگو دانشگاه بین المللی چابهار
جستجو کردن
Close this search box.
جمعه ۰۷ دی ۱۴۰۳ , ۰۰:۲۶:۵۳

آموزش ابتدایی

۱-۱ تعریف و هدف رشته


دوره کارشناسی ناپیوسته رشته ی آموزش و پرورش ابتدایی در ادامه تورهای کاردانی رشته مزبور به منظور ارتقای سطح دانش، مهارت و نگرشی آموزگاران شاغل به تدریس در دوره ی ابتدایی طراحی شده است به طوری که ضمن شناخت نقش خود در فرایند یاددهی-یادگیری و آشنایی با شیوه های نویسن آموزشی و پرورشی و درک ضرورت همراه شدن با تحولات علمی و آموزشی روز، نسل نوپای جامعه را در جهت رشد همه جانبه به ویژه توسعه ی مهارت های اساسی مورد نیاز رهنمود گردد.

– آشنایی با اصول، رویکرد، اهداف، محتوا، روش تدریس و شیوه ارزشیابی برنامه های درسی دوره ابتدایی.
– کسب مهارت در نقد و بررسی و تحلیل برنامه های درسی دوره ی ابتدایی و ایفای تشتی مؤثر در اجرای آنها.
– کسب نگرشی های لازم جهت همراه شدن یا دانش جدید در حوزه آموزش ابتدایی.


۱-۲ رسالت و توانایی فارغ التحصیلان


انتظار می رود پس از پایان دوره، دانشجو معلمان صلاحیت ها و توانایی های کاربر را کسب نمایند.

۱- آشنایی با نحوهی کسب دانش جهت توسعه دانش آموزی در موضوعات درسی.

۲- آشنایی با نقش تربیتی جامعه نهادهای اجتماعی، فرهنگی و …) و خانواده و مدرسه.

۳- شناخت نقش خود به عنوان معلم نهیل کننده در فرایند یادگیری.

۴- شناخت بهار است های اساسی فرایند تفکر.

۵ – آشنایی با نظرات و اصول یاد گیری در دوره ی ابتدایی.

۶- آشنایی با اصول طراحی آموزشی به منظور ایجاد انعطاف در اجرای برنامه های درسی متناسب با شرایط یادگیرنده.

۷- آشنایی با منابع یادگیری و نحوه بهره گیری از آن در توسعه‌ی توانمندی های حرفه ای.

۸- آشنایی با فرایند برنامه ریزی درسی.

۹- آشنایی با منابع یادگیری، نحوه تدارک و به کار گیری آن در طراحی آموزشی.

۱۰- شناخت ویژگی های رشد دانش آموزان در دوره ابتدایی به منظور تسهیل رشد همه جانبه‌ی آنها.

۱۱- آشنایی با روش های مطالعه و تحقیق.

۱۲- شناخت اصول آموزش و پرورش دورهای ابتدایی به منظور بهره گیری از آنها در امر یادگیری دانش آموزان.

۱۳ – آشنایی با شیوه های مختلف تدریس و ارزشیابی از عملکرد دانش آموزان در حوزه های مختلف یادگیری.


۱-۳ طول دوره و شکل نظام


طول دوره کارشناسی ناپیوسته، ۲ سال می باشد و کلیه ی دروس در نظام آموزش واحد و در چهار نیم سال ارائه می گردد. هر نیم سال تحصیلی ۱۶ هفته بوده و زمان تدریس هر واحد نظری در یک نیم سال ۱۶ساعت، هر واحد عملی ۳۲ ساعت و هر واحد کارگاهی ۴۸ ساعت می باشد.


۱-۴ تعداد و نوع واحدهای درسی


 تعداد کل واحدهای درسی ۷۰ واحد به شرح زیر است:
دروس عمومی: ۴ واحد
دروس تربیتی: ۹ واحد
دروس اصلی و تخصصی: ۴۳ واحد
دروس انتخابی: ۱۰ واحد

نیمسال اول

پیش‌نیاز

نوع درس

تعداد واحد

نام درس

ردیف

اصلی و تخصصی

۲

روانشناسی رشد

۱

اصلی و تخصصی

۳

روانشناسی زبان (با تأکید بر آموزش زبان فارسی)

۲

اصلی و تخصصی

۲

روش تدریس تربیت‌بدنی

۳

اصلی و تخصصی

۳

روش‌های نوین یاددهی _ یادگیری و کاربرد آن در دوره ابتدایی

۴

اصلی و تخصصی

۲

فعالیت‌های پرورشی _ اجتماعی

۵

انتخابی

۲

مشاوره کودک

۶

تربیتی

۳

اصول و فلسفه آموزش‌وپرورش

۷

عمومی

۳

زبان خارجی

۸

۲۰ واحد

جمع واحدهای ترم

                     

 

نیمسال دوم

پیش‌نیاز

نوع درس

تعداد واحد

نام درس

ردیف

اصلی و تخصصی

۲

روش‌های آماری در علوم تربیتی

۱

روش‌های نوین یاددهی _ یادگیری و کاربرد آن در دوره ابتدایی

اصلی و تخصصی

۲

طراحی آموزشی

۲

اصلی و تخصصی

۳

طراحی مطالعه مسائل یادگیری و آموزش

۳

اصلی و تخصصی

۲

زبان تخصصی (متون تخصصی در آموزش‌وپرورش ابتدایی)

۴

انتخابی

۲

آموزش‌وپرورش تطبیقی

۵

روانشناسی رشد

اصلی و تخصصی

۲

روانشناسی یادگیری

۶

اصول و فلسفه آموزش‌وپرورش

تربیتی

۲

مبانی برنامه‌ریزی درسی

۷

تربیتی

۲

سازمان و مدیریت در آموزش‌وپرورش

۸

 

تربیتی

۲

روش تحقیق با تأکید بر علوم تربیتی

۹

 

عمومی

۱

تربیت‌بدنی (۲)

۱۰

۲۰ واحد

جمع واحدهای ترم

                     

 

تابستان اول

پیش‌نیاز

نوع درس

تعداد واحد

نام درس

ردیف

روانشناسی یادگیری

انتخابی

۲

روانشناسی بازی

۱

انتخابی

۲

جامعه‌شناسی آموزش‌وپرورش

۲

انتخابی

۲

شیوه‌های مطالعه و کتاب‌خوانی

۳

۶ واحد

جمع واحدهای ترم

                     

 

نیمسال سوم

پیش‌نیاز

نوع درس

تعداد واحد

نام درس

ردیف

روش‌های نوین یاددهی _ یادگیری و کاربرد آن در دوره ابتدایی

اصلی و تخصصی

۲

آموزش هنر در دوره‌ی ابتدایی

۱

روش‌های نوین یاددهی _ یادگیری و کاربرد آن در دوره ابتدایی

اصلی و تخصصی

۲

آموزش ریاضی دوره‌ی ابتدایی

۲

روش‌های نوین یاددهی _ یادگیری و کاربرد آن در دوره ابتدایی

اصلی و تخصصی

۲

آموزش علوم تجربی دوره‌ی ابتدایی

۳

روش‌های نوین یاددهی _ یادگیری و کاربرد آن در دوره ابتدایی

اصلی و تخصصی

۲

آموزش مطالعات اجتماعی دوره‌ی ابتدایی

۴

اصلی و تخصصی

۲

روش تدریس تعلیمات دینی

۵

مبانی برنامه‌ریزی درسی

اصلی و تخصصی

۲

تحلیل برنامه‌های درسی دوره ابتدایی

۶

تحلیل برنامه‌های درسی دوره ابتدایی

اصلی و تخصصی

۲

تحلیل محتوای کتاب‌های درسی دوره ابتدایی (۱)

۷

تحلیل محتوای کتاب‌های درسی دوره ابتدایی (۱)

اصلی و تخصصی

۲

تحلیل محتوای کتاب‌های درسی دوره ابتدایی (۲)

۸

طراحی آموزشی

اصلی و تخصصی

۲

کاربرد نرم‌افزارهای رایانه‌ای در آموزش ابتدایی

۹

طراحی آموزشی

اصلی و تخصصی

۲

ارزشیابی پیشرفت تحصیلی

۱۰

عمومی

۲

تاریخ اسلام

۱۱

عمومی

۲

متون اسلامی

۱۲

۲۴ واحد

جمع واحدهای ترم

                     

 

تابستان دوم یا ارائه به استاد در پایان ‌ترم سوم (مخصوص دانشجویان غیر مرتبط)

پیش‌نیاز

نوع درس

تعداد واحد

نام درس

ردیف

جبرانی

۳

کلیات روش‌ها و فنون تدریس

۱

جبرانی

۳

روانشناسی تربیتی

۲

۶ واحد

جمع واحدهای ترم