لوگو دانشگاه بین المللی چابهار
جستجو کردن
Close this search box.
یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳ , ۲۱:۴۶:۰۸

نظام آموزش عالی؛ درنگ در سالی که گذشت و تدبیر برای سال پیش رو

On the way to the fourth generation university

دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در یادداشتی با اشاره به چالش‌های سال ۹۸ و لزوم درنگ در عملکرد گذشته، به ارائه گزارشی درباره فعالیت‌های انجام شده در سال ۱۳۹۸ در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی و بین‌المللی و همچنین مهمترین مواردی که در قالب سیاست و برنامه در سال ۱۳۹۹ مورد تأکید و اهتمام است، پرداخت.
در بخشی از یادداشت دکتر غلامی آمده است:

  • نکته مهمی است که زمان پیش رو را دیرگذر و زماندار می‌پنداریم و زمان سپری شده زودگذر و چه بسا که به زبان می‌آوریم که انگار دیروز بود و چه زود گذشت؛ در هر صورت کسری از عمر سپری شده و بی شک تأسف خوردن بر عمر رفته چاره ساز نیست صد البته غور و پایش در گذشته ضروری و سودمند است به جهت دور ساختن اغفال و غفلت‌ها نسبت به شرایط زمانه، چرا که تحولات و شتاب زمانه چنان سریع و برق آسا است که دیگر چون گذشته زمان دیرگذر نیست که بتوان بر سکو و پله ای مدتی نشست و سر در گریبان خود فرو برد.
    بی‌گمان لحظه‌ای مکث و توقف چه بسا آدمی و جامعه‌ای را فرسنگ‌ها از زمانه دور سازد؛ که چالش برانگیز و مایه انحطاط، خسران، عقب ماندگی و بی مایگی است.
  • پایان سال فرصتی برای بازخوانی نقاط روشن و مبهم و نیز قوت‌ها و کاستی‌ها و یک بازخوانی همگانی به قصد نو شدن و یافتن مسیرهای نو برای تداوم و رویش‌های تازه است به این جهت چه نیکو است که از یکدیگر بپرسیم که چه مسئولیت‌هایی متوجه یکایک ما است، چه ظرفیت و فرصت‌هایی برای اعتلای خویشتن، دانشگاه و کشورمان داریم.
  • سالی که گذشت فراز و فرودهای به نسبت فراوان و نفس‌گیر را در خود داشت. سالی سخت و پر مسئله ولی تلاش و سخت کوشی و عبور از ناهمواری‌ها نشان از ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و سخت کوشی همکاران در صف و ستاد دارد که خود سرمایه ارزنده‌ای است.
    سیاست و برنامه‌های مورد تأکید در سال ۱۳۹۹:
  • جامع نگری در عرصه‌های سه‌گانه آموزشی، پژوهشی و فرهنگی- اجتماعی
  • مسئله مداری و داشتن نگاه دقیق نسبت به نیازها، گره‌ها، و عرصه‌های جدید فعالیت بنا به شکل‌گیری و مدارهای تازه در کلان نظام‌ها و خرده نظام‌ها در مقیاس‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی
  • حفظ حرمت دانشگاه و تقویت ارزش‌های فرامادی
  • افزایش نشاط اجتماعی، امید و سلامت معنوی در محیط‌های دانشگاهی بویژه برای مجموعه‌های دانشجویی
  • برابری و دسترسی آحاد جامعه در راستای تحقق قاعده عدالت آموزشی
  • هدفمند سازی آموزش بر مبنای کارهای ویژه‌ای که برای دانشگاه‌ها لحاظ شده است.
  • تناسب و ضرورت کارکردی رشته‌های آموزشی به اقتضای نیازها و شرایط امروز و فردای پیشِ رو اصلی کلیدی است.
  • توجه جدی به پارادایم کیفیت بخشیدن و توانمند ساختن دانش آموختگان و نیز ساماندهی، مأموریت‌گرا کردن و کیفی‌سازی دوره‌های آموزشی
  • تقویت دیپلماسی علمی، حرکت در مرزهای دانش و تقویت بنیه علمی، فناوری، نوآوری دانشگاه‌ها

You can subscribe to the university newsletter

Information about all educational news and announcements

Related news

Chabahar International University

On the way to the fourth generation university

دانشگاه بین المللی چابهار