۱-۱ تعریف و هدف رشته
دوره کارشناسی ناپیوسته رشته ی آموزش و پرورش ابتدایی در ادامه تورهای کاردانی رشته مزبور به منظور ارتقای سطح دانش، مهارت و نگرشی آموزگاران شاغل به تدریس در دوره ی ابتدایی طراحی شده است به طوری که ضمن شناخت نقش خود در فرایند یاددهی-یادگیری و آشنایی با شیوه های نویسن آموزشی و پرورشی و درک ضرورت همراه شدن با تحولات علمی و آموزشی روز، نسل نوپای جامعه را در جهت رشد همه جانبه به ویژه توسعه ی مهارت های اساسی مورد نیاز رهنمود گردد.
– آشنایی با اصول، رویکرد، اهداف، محتوا، روش تدریس و شیوه ارزشیابی برنامه های درسی دوره ابتدایی.– کسب مهارت در نقد و بررسی و تحلیل برنامه های درسی دوره ی ابتدایی و ایفای تشتی مؤثر در اجرای آنها.– کسب نگرشی های لازم جهت همراه شدن یا دانش جدید در حوزه آموزش ابتدایی.
۱-۲ رسالت و توانایی فارغ التحصیلان
انتظار می رود پس از پایان دوره، دانشجو معلمان صلاحیت ها و توانایی های کاربر را کسب نمایند.۱- آشنایی با نحوهی کسب دانش جهت توسعه دانش آموزی در موضوعات درسی.۲- آشنایی با نقش تربیتی جامعه نهادهای اجتماعی، فرهنگی و …) و خانواده و مدرسه.۳- شناخت نقش خود به عنوان معلم نهیل کننده در فرایند یادگیری.۴- شناخت بهار است های اساسی فرایند تفکر.۵ – آشنایی با نظرات و اصول یاد گیری در دوره ی ابتدایی.۶- آشنایی با اصول طراحی آموزشی به منظور ایجاد انعطاف در اجرای برنامه های درسی متناسب با شرایط یادگیرنده.۷- آشنایی با منابع یادگیری و نحوه بهره گیری از آن در توسعهی توانمندی های حرفه ای.۸- آشنایی با فرایند برنامه ریزی درسی.۹- آشنایی با منابع یادگیری، نحوه تدارک و به کار گیری آن در طراحی آموزشی.۱۰- شناخت ویژگی های رشد دانش آموزان در دوره ابتدایی به منظور تسهیل رشد همه جانبهی آنها.۱۱- آشنایی با روش های مطالعه و تحقیق.۱۲- شناخت اصول آموزش و پرورش دورهای ابتدایی به منظور بهره گیری از آنها در امر یادگیری دانش آموزان.۱۳ – آشنایی با شیوه های مختلف تدریس و ارزشیابی از عملکرد دانش آموزان در حوزه های مختلف یادگیری.
۱-۳ طول دوره و شکل نظام
طول دوره کارشناسی ناپیوسته، ۲ سال می باشد و کلیه ی دروس در نظام آموزش واحد و در چهار نیم سال ارائه می گردد. هر نیم سال تحصیلی ۱۶ هفته بوده و زمان تدریس هر واحد نظری در یک نیم سال ۱۶ساعت، هر واحد عملی ۳۲ ساعت و هر واحد کارگاهی ۴۸ ساعت می باشد.
۱-۴ تعداد و نوع واحدهای درسی
تعداد کل واحدهای درسی ۷۰ واحد به شرح زیر است: دروس عمومی: ۴ واحد دروس تربیتی: ۹ واحددروس اصلی و تخصصی: ۴۳ واحددروس انتخابی: ۱۰ واحد
نیمسال اول
نیمسال دوم
ترم تابستان اول
نیمسال سوم
ترم تابستان دوم یا ارائه به استاد در پایان ترم سوم (مخصوص دانشجویان غیر مرتبط)
شهریه ثابت و متغیر در مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دانشگاه بین المللی چابهار سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰