شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
Saturday, 27 April , 2024
«مهار تورم و رشد تولید»
جستجو
پ
پ

۱-۱ تعریف و هدف رشته

تکنولوژی آموزشی عبارتست از مطالعه شیوه تسهیل جریان یادگیری و بهسازی عملکرد یادگیری نشده از طریق ابداع، به کارگیری و مدیریت فرایندها و منابع شناورانه به شکلی مناسب و با رعایت ضوابط اخلاقی اجزای کلیه ی تعریف تکنولوژی آموزشی می باشد.

نقش اصلی تکنولوژی آموزشی تسهیل یادگیری به منظور بهبود عملکرد افراد است.

از نظر کمی می توان به در دسترس قرار دادن امکانات آموزشی برای همگان فارغ از محدودیت های زمانی، مکانی، فیزیکی و جسمانی اشاره کرد که این مهم از طریق در دسترس قرار دادن برنامه ها، نرم افزارهای رایانه ای پایگاه های اطلاعاتی، فناوری های سیار و سایر امکانات چندرسانه ای امکان پذیر است و همه افراد از هر سن و جنس در هر زمان و مکان می توانند از برنامه های آموزشی مناسب بهره مند شوند.

در بخش کیفی نیز هر جا محرومیتی از نظر امکانات انسانی چون وجود معلمان با تجربه و کارآزموده و همچنین از نظر تجهیزاتی نظیر کمبود تجهیزات و آزمایشگاهها وجود دارد.

تحقیقات کمی و کیفی، نظریه پردازی، تجزیه و تحلیل فلسفی، تحقیقات تاریخی، پروژه های توسعه، تجزیه و تحلیل خطاء تجزیه و تحلیل سیستم و ارزشیابی می باشد. از سوی دیگر، همه شاهد هستیم که محیط های یادگیری به سرعت در حال تغییر هستند و همزمان، فناوری های جدید در حال توسعه اند و کاربرد آنها در زندگی روزمره،آموزش و موقعیت های شغلی به طور فزایندهای گسترش یافته است.

هدف از تدوین و بروزرسانی برنامه درسی کارشناسی ارشد رشته تکنولوری آموزشی فراهم سازی بستری مناسب برای پرورش محققانی است که با پژوهش در پی یافتن راه حل های گوناگون برای حل مشکلات آموزشی هستند. محققانی که نه تنها به دانش پایه ای و ضروری در حوزه تعلیم و تربیت دست یافته اند بلکه به مهارت های لازم در خصوص فناوری های روز نیز مجهز هستند.

۱-۲ رسالت و توانایی فارغ التحصیلان

تکنولوژیست های آموزشی با کسب دانش از حیطه های گوناگون (علوم تربیتی، روانشناسی، جامعه شناسی، کار برد رسانه ها و فناوری ها ) قادرند که با تولید محتوای روز آمد بسیاری از معضلات آموزشی را در دوره های گوناگون حل کنند و از آنجا که معرفی هر نوع رسانه جدید باید مبتنی بر بکارگیری شیوه های جدید آموزشی باشد و این تکنولوژیست های آموزشی هستند که می توانند با شناسایی ویژگیهای هر رسانده، و آشنایی با مسائل گوناگون تعلیم و تربیت، روانشناسی حداکثر استفاده را از هر رسانه در آموزش ببرند.

تكنولوژیست های آموزشی وظیفه راهنمایی طراحان آموزشی، تولید کنندگان مواد و محتواهای آموزشی دوره های مشاوران، مدیران مراکز کارآموزی، مدیران گروه های آموزشی دانشکده ها، سرپرستان دوره های کارآموزی، استادان و مربیان در سطوح آموزش عالی و دانشجویان علوم تربیتی را بر عهده دارند.

دانش آموخته این رشته باید نوع دوست، انسان دوست، علاقه مند به فرایند آموزش و در عمل صادق باشد. همچنین لازم است از نظر هوشی، توانایی فوق العادهای داشته و دید هنری داشته باشد. در واقع دانش آموخته های این رشته ، طراحان آموزشی با مهندسان آموزشی هستند. مهندسانی که هم و غم آنها تسهيل سازی یادگیری و آموزش است.

۱-۳ طول دوره و شکل نظام

برنامه درسی دوره برای ۴ نیمسال طرح‌ریزی شده است و طول آن حداکثر ۳ سال می باشد(طبق مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) طول هر ترم ۱۶ هفته آموزشی کامل، مدت هر واحد درسی نظری ۱۶ ساعت و برای دروس عملی و آزمایشگاهی و کارگاهی ۴۸ ساعت می باشد.

تعداد کل واحدهای درسی در دوره کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی ۳۲ واحد می باشد. که از این تعداد، ۲۲ واحد دروس الزامی، ۶واحد دروس اختیاری ۴ واحد پایان نامه می باشد. دروس الزامی رشته شامل ۲۲ واحد درسی است که در دو گروه واحدهای پایه و واحدهای تخصصی (واحد های اختصاصی گرایش تکنولوژی آموزشی) تنظیم شده است.

۱-۴ تعداد و نوع واحدهای درسی

دروس الزامی(اصلی و تخصصی) : ۲۲ واحد
دروس اختیاری: ۶ واحد
پایان نامه  : ۴ واحد

شهریه ثابت و متغیر در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه بین المللی چابهار سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹