شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
Saturday, 27 April , 2024
«مهار تورم و رشد تولید»
جستجو
پ
پ

۱-۱ تعریف و هدف رشته

دوره کارشناسی رشته حقوق یکی از دوره های آموزشی در نظام آموزش عالی است و هدف آن ضمن ارتقاء دانش حقوق، آموزش رشته حقوق مبتنی بر فقه اسلامی، فرهنگ و عرف اسلامی-ایرانی و مسائل حقوقی جدید می باشد و برای رفع نیازمندی های قضایی، وکالت دعاوی، مشاوره و کارشناسی حقوقی در قوه قضاییه، وزارت خانه ها و دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی در جهت کمک به احقاق حقوق اشخاص در سطح داخلی و بین المللی افرادی را تربیت می کند.

ضرورت و اهمیت تشکیل این دوره، نیاز کشور به داشتن قضات، وکلا و کارشناسان حقوقی در سطح داخلی و بین-المللی است. از این رو ایجاد و اجرای درست این رشته می تواند نیازهای کشور را در این زمینه تأمین کند. البته در سطح تخصصی این رشته و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در گرایش های مختلف حقوق خصوصی و اسلامی، حقوق جزا و جرم شناسی، حقوق عمومی و حقوق بین الملل و غیره وجود دارد که ابعاد گسترده نظری و عملی و گرایش های حقوقی را مورد بررسی قرار می دهد.

۱-۲ رسالت و توانایی فارغ التحصیلان 

فارغ التحصیلان این رشته با دارا بودن شرایط مقتضی می تواند در موارد ذیل نقش فعال داشته باشند:

۱- منصب قضاوت و مستشاری دادگاه
۲- مشاغل قضایی دادسرا از جمله بازپرسی
۳- کارشناسان قضایی و اداری دادگستری
۴- ادارات تصفیه ورشکستگی و سرپرستی محجورین
۵- ادارات اجرای احکام(مدنی و کیفری)
۶- ادارات ثبت سناد و املاک
۷- دفاتر اسناد رسمی
۸- وکالت دعاوی
۹- مشاوران حقوقی (کارشناسان حقوقی) در وزارتخانه¬ها و موسسات دیگر دولتی و خصوصی
۱۰- در آموزش و پرورش برای تدریس دروس مربوط
۱۱- در جنبه های حقوقی امور بانکی، بورس و بیمه

۱-۳ طول دوره و شکل نظام

حداقل و حداکثر تحصیل در این دوره مطابق ضوابط و آیین نامه های آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و اصولا کلیه دروس در ۸ نیمسال تحصیلی ارائه می گردد. طول هر نیمسال ۱۷ هفته است و ساعت دروس اصولا برمبنای هر واحد یک ساعت در هفته می باشد.

۱-۴ تعداد و نوع واحدهای درسی

تعداد کل واحدهای دوره در حال حاضر ۱۴۰ واحد می باشد که با در نظر گرفتن ۲۱ واحد دروس پایه، ۸۷ واحد دروس تخصصی، ۲۲ واحد دروس عمومی و ۳۰ واحد دروس اختیاری تعریف شده است.

شهریه ثابت و متغیر در مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دانشگاه بین المللی چابهار سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹