۱۹ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۱ کد : ۵۵۱۸۵ اخبار برگزیده اخبار ستادی
دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در تشریح فعالیت‌های این معاونت در دوران شیوع ویروس کرونا گفت: فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مبتنی بر قواعد و آیین‌نامه‌هایی است که تا امروز این قواعد بر اساس فعالیت‌های حضوری در حوزه فرهنگی بوده و هم‌اکنون نیاز است تا درخصوص آیین‌نامه‌ها برای کار در حوزه مجازی بازنگری‌هایی صورت گیرد.
ضرورت بازنگری در آیین‌نامه‌ها برای فعالیت در حوزه مجازی

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غفاری در نشست خبری مجازی که امروز (دوشنبه) با حضور اصحاب رسانه در سالن شهدای جهاد علمی این وزارتخانه برگزارشد، با اشاره به اینکه در دورانی به سر می‌بریم که موضوع مورد بحث در آن از قطعیت‌پذیری برخوردار نیست، گفت: فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی همیشه مبتنی بر فعالیت و حضور جمعی بوده ولی در شرایط کنونی که امکان تحقق حضور جمعی میسر نیست شرایط ما را وادار می‌کند تا در تمامی حوزه‌ها اعم از آموزشی، دانشجویی، پژوهشی و فرهنگی چرخشی به سمت استفاده از فضای مجازی داشته باشیم.
وی از برگزاری پویش‌هایی در حوزه مجازی خبر داد و تصریح کرد: از اولین اقداماتی که حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در فضای مجازی در دوره شیوع ویروس کرونا انجام داد برگزاری چندین پویش بود که اولین پویش با نام “همه مردم همه دانشگاهیان “بود که با طرح این مسئله که مردم در منزل بمانند و کلیه اصول و قواعد بهداشتی را رعایت کنند و با هدف اطلاع‌رسانی در مورد ویروس و راه‌های پیشگیری و ترویج آن در جامعه برگزار شد؛ به طوری که طی این پویش هر فرد بتواند ۱۰ نفر را مورد اطلاع‌رسانی قرار دهد.
دکتر غفاری در ادامه خاطرنشان کرد: پویش دوم “زندگی دست یارگیر توست ” نام داشت که در این پویش از قابلیت‌های دانشجویان استفاده شد تا به شکل داوطلبانه در سامانه‌ای که طرح‌ریزی شده بود شرکت کنند و توانایی‌های خود را در آنجا مطرح کنند که در این پویش ۸هزار دانشجو شرکت کردند و دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقبال بهتری داشتند؛ ۶۰ درصد مشارکت با این وزارتخانه بود و بقیه با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه‌های تحت پوشش آن بود.
وی افزود: همچنین یک پیمایش الکترونیک هم با حضور دانشجویان دانشگاه‌ها برگزار شد که ۷هزار دانشجو در این پیمایش شرکت کردند و به طرح مشکلات و چالش‌های خود در دوران کرونا پرداختند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به سایر فعالیت‌ها اشاره کرد و افزود: بخش دیگری از فعالیت‌ها مربوط به تشکل‌ها وکانون‌ها بود که در این زمینه تشکل‌هایی مانند بسیج دانشجویی فعالیت‌های بسیار خوبی انجام دادند و یک فعالیت دیگر دعوت از دانشجویان برای نوشتن خاطرات خود از دوران کرونا بود که محوریت این کار را دانشگاه علامه طباطبایی برعهده داشت.
دکتر غفاری با اشاره به اینکه در چرخش به سمت فضای مجازی آمادگی‌هایی لازم است، گفت: خوشبختانه نسل جوان امروز کاملاً با دنیای مجازی و دیجیتال آشنایی دارد، البته در این میان زیرساخت‌هایی نیز از جهت تهیه ابزار و اینترنت لازم است که در حال آمادگی برای بهبود این زیرساخت‌ها هستیم و نکته دیگر اینکه هر فعالیت فرهنگی و اجتماعی مبتنی بر قواعد و آیین‌نامه‌هایی است که تا امروز این قواعد بر اساس فعالیت‌های حضوری در حوزه فرهنگی بوده و هم‌اکنون نیاز است تا درخصوص آیین‌نامه‌ها برای کار در حوزه مجازی بازنگری‌هایی صورت گیرد.
وی گفت: درخصوص جشنواره حرکت، انتخاب مدیران نشریات دانشجویی، جشنواره رویش و برگزاری مسابقات قرآنی نیز در حال رایزنی، همکاری و مشورت هستیم تا بدانیم تا چه حد می‌توانیم زیرساخت‌های لازم برای برگزاری این فعالیت‌ها در حوزه فضای مجازی را فراهم کنیم.
دکترغفاری درخصوص پیش‌بینی‌های لازم برای بحران‌های پس از کرونا و همچنین میزان بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها، اظهار داشت: موضوع کرونا تبعات پیچیده‌ای دارد که آن بخشی از این پیچیدگی‌ها که مربوط به حوزه فرهنگی باشد را در قالب کارگروه‌هایی در حوزه ستادی به گفت‌وگو و تبادل نظر گذاشتیم و نشست‌های منطقه‌ای با مناطق دهگانه خواهیم داشت و پیامدهای این بیماری در آنجا نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت و بودجه فرهنگی بر اساس آنچه که از قبل تعریف شده می‌باشد و تغییری نخواهد داشت.
معاون فرهنگی و اجنماعی وزارت علوم در مورد دیدار اخیر دانشجویان با مقام معظم رهبری و مسئله حجاب و عفاف گفت: در دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری در ماه رمضان یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری موضوع حجاب و عفاف بود که از سال گذشته در این خصوص کمیته‌هایی در دانشگاه‌ها تشکیل شده و هم در عرصه اعتقادی و هم ترویج و پژوهش فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است.
وی درخصوص وضعیت خوابگاه‌ها و نگرانی‌ها برای ترم بعد عنوان کرد: اولویت اول وزارت علوم تامین سلامت دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارمندان است و سعی می‌شود تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شود ولی تصمیم‌گیری نهایی با ستاد ملی مقابله با کرونا خواهد بود.
دکتر غفاری در زمینه آینده فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها گفت: ماموریت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم این است که کلیه فعالیت‌های فرهنگی را در چارچوب فضای مجازی نیز تعریف کند و بتوانیم در صورت ادامه وضعیت بحرانی در فضای مجازی به فعالیت‌های خود ادامه دهیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درخصوص استفاده از نخبگان فرهنگی و اتاق‌های فکر خاطرنشان کرد: هیچیک از فعالیت‌ها را تعطیل نکرده‌ایم بلکه پژوهشکده مطالعات فرهنگی با دعوت از صاحب‌نظران از آنان خواسته تا مطالباتشان در دوران کرونا را مطرح کند و گفت‌وگو و بررسی در این زمینه‌ها ادامه دارد.
س.س ۵۱/ ل.م ۵۴/ ع. ع ۵۷